Downloads
Uitvoering
WCAG.nl is een ervaren onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van digitale toegankelijkheid. Wij voeren toegankelijkheidsonderzoek uit en adviseren bij het toegankelijk maken van websites en documenten.
Samenvatting
Dit onderzoeksrapport beschrijft in welke mate de website van Week van het geld voldoet aan WCAG 2.1, niveau A en AA. Dit onderzoek is uitgevoerd volgens de evaluatiemethode WCAG-EM. Het onderzoek is afgerond op 31 maart 2023.
Uit het onderzoek is gebleken dat nog niet volledig wordt voldaan aan WCAG 2.1, niveau A en AA. Op dit moment voldoet de content op de website aan 31 van de 50 succescriteria. De website is over het algemeen van goede kwaliteit. Op de website is rekening gehouden met structuur, toetsenbordtoegankelijkheid, skiplinks, en navigatie. Toch zijn er nog een paar problemen gevonden, vooral met de PDF bestanden. Zie de uitgebreide rapportage voor een overzicht van alle bevindingen. In de rapportage worden slechts voorbeelden gegeven van aangetroffen problemen.
Omdat het onderzoek uit een steekproef bestaat, kan het zijn dat een probleem niet gesignaleerd wordt. Het kan dan bij een volgend onderzoek anders worden beoordeeld. De steekproef is representatief voor alle content op het getoetste domein, inclusief eventueel genoemde deel-, sub- en andere domeinen die in de scope van dit onderzoek vallen. Het onderzoek is een momentopname. Bij het doorvoeren van verbeteringen kunnen nieuwe toegankelijkheidsproblemen ontstaan.
Gegevens
Week van het geld
- Alle content op https://www.weekvanhetgeld.nl/
De website is onderzocht op conformiteit aan WCAG 2.1 AA.
Gangbare webbrowsers en hulptechnologieën.
Evaluatie uitgevoerd volgens evaluatiemethode WCAG-EM (https://www.w3.org/TR/WCAG-EM/)
Uitgebreide rapportage
Overzicht
In dit rapport wordt gerapporteerd over 50 succescriteria van een volledig onderzoek website op WCAG 2.1 AA. Resultaten van het onderzoek:
Principe 1: Waarneembaar
Richtlijn 1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content
Niveau A
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
- Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft deze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
- Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
- Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
- Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat ze genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 1.1.1
Algemene bevindingen
- Onderin op de pagina staat het logo van Week van het geld. Dit logo draagt informatie over, maar het heeft geen tekstalternatief. Dit logo wordt verborgen voor hulptechnologieën.
- Beschrijving: Niet-tekstuele content heeft geen tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient.
- Oorzaak: Afbeelding die informatie overdraagt heeft geen tekstalternatief. Deze afbeelding wordt verborgen voor hulptechnologieën.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Geef afbeeldingen die informatie overdragen een tekstalternatief dat beschrijft wat er op de afbeelding te zien is.
Spreekbeurtpakket Fix je risk (PDF)
- Op pagina 1 staat een afbeelding met de tekst "Fix je Risk." Deze afbeelding draagt informatie over, maar het heeft geen tekstalternatief.
- Beschrijving: Niet-tekstuele content heeft geen tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient.
- Oorzaak: Afbeelding die informatie overdraagt heeft geen tekstalternatief.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Markeer afbeeldingen die informatie overdragen als Figuur/Figure en voeg een tekstalternatief toe.
- Op pagina 11 staan twee afbeeldingen van geld. Deze afbeeldingen zijn decoratief, maar ze zijn niet gemarkeerd als Artifact.
- Beschrijving: Niet-tekstuele content dat puur decoratief is wordt niet genegeerd door hulptechnologie.
- Oorzaak: Afbeelding die puur decoratief is kan niet worden genegeerd door hulptechnologie.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Zorg dat hulptechnologie afbeeldingen die puur decoratief zijn kan negeren. Markeer deze afbeelding als Artifact.
Kijk in je brein lesmodule (PDF)
- Op pagina 1 staat het logo van Universiteit Leiden. Dit logo draagt informatie over, maar het heeft geen tekstalternatief.
Op pagina 3 staat een afbeelding van twee gezichten. Deze afbeelding draagt informatie over, maar het heeft geen tekstalternatief.
- Beschrijving: Niet-tekstuele content heeft geen tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient.
- Oorzaak: Afbeelding die informatie overdraagt heeft geen tekstalternatief.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Markeer afbeeldingen die informatie overdragen als Figuur/Figure en voeg een tekstalternatief toe.
- Op pagina 2 en 4 staan decoratieve afbeeldingen van hersenen, ijsjes en brood. Deze afbeeldingen worden niet verborgen voor hulptechnologieën. Ze zijn niet gemarkeerd als Artifact.
- Beschrijving: Niet-tekstuele content dat puur decoratief is wordt niet genegeerd door hulptechnologie.
- Oorzaak: Afbeelding die puur decoratief is kan niet worden genegeerd door hulptechnologie.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Zorg dat hulptechnologie afbeeldingen die puur decoratief zijn kan negeren. Markeer deze afbeelding als Artifact.
Richtlijn 1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Niveau A
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Resultaat:
Niet van toepassing
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Niveau A
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 1.2.2
Basisonderwijs
- In het onderdeel "Bekijk leuke filmpjes" staan 5 filmpjes. Deze filmpjes hebben automatisch gegenereerde ondertiteling die onjuist is. Bijvoorbeeld "Wij gaan in groepjes een rap schrijven" wordt ondertiteld als "Wij gaan in groepjes nee ik schrijf" in het filmpje "Cash Quiz met Yes-R van Bank voor de klas".
- Beschrijving: Er worden geen volledige ondertitels geleverd bij vooraf opgenomen audiocontent.
- Oorzaak: De ondertitels zijn niet volledig omdat de gesproken tekst niet volledig is overgenomen. De ondertitels zijn automatisch gegenereerd. Dit zorgt voor onvolledigheden en onjuistheden.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die doof of slechthorend zijn.
- Maatregel: Voeg volledige ondertitels toe aan alle filmpjes. Ondertitels voor doven en slechthorenden bevatten alle gesproken tekst en beschrijven alle belangrijke geluiden.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Niveau A
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 1.2.3
Basisonderwijs
- Op de pagina staan 10 filmpjes. Niet alle teksten die in beeld komen, zijn meegenomen in de audiodescriptie. Er zijn ook geen transcripts beschikbaar voor de filmpjes.
- Beschrijving: Er wordt geen volledige audiodescriptie geleverd bij vooraf opgenomen videocontent. Het filmpje is geen media-alternatief voor tekst.
- Oorzaak: De audiodescriptie is niet volledig omdat de belangrijke tekst in beeld niet volledig is overgenomen.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die blind of slechtziend zijn.
- Maatregel: Voeg een volledige audiodescriptie toe aan alle filmpjes. Zorg dat de belangrijke beelden en de belangrijke tekst wordt beschreven. Of voeg een toegankelijk alternatief toe, zoals een volledig transcript.
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Niveau AA
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Resultaat:
Niet van toepassing
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Niveau AA
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 1.2.5
Basisonderwijs
- Op de pagina staan 10 filmpjes. Niet alle teksten die in beeld komen, zijn meegenomen in de audiodescriptie.
- Beschrijving: Er wordt geen volledige audiodescriptie geleverd bij vooraf opgenomen videocontent.
- Oorzaak: De audiodescriptie is niet volledig omdat de belangrijke tekst in beeld niet volledig is overgenomen.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die blind of slechtziend zijn.
- Maatregel: Voeg een volledige audiodescriptie toe aan alle filmpjes. Zorg dat de belangrijke beelden en de belangrijke tekst wordt beschreven.
Richtlijn 1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties
Niveau A
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 1.3.1
Spreekbeurtpakket Fix je risk (PDF)
- In het document staan dikgedrukte teksten zoals "Spreekbeurt" en "Geschiedenis" en lichtblauwe teksten zoals "Echt gebeurd!", "Reclame posters" (pagina 2) en "Antwoord op vraag 1" (pagina 9). Deze teksten hebben de functie van een kop, maar ze zijn niet opgemaakt met een kop-markering.
In het document staan rode teksten zoals "Vraag 1" op pagina 3 en "Vraag aan de klas" op pagina 6. Deze teksten hebben de functie van een kop, maar ze zijn niet opgemaakt met een kop-markering.
- Beschrijving: Informatie, structuur en relaties die door presentatie worden overgebracht kunnen niet goed door software worden bepaald. De informatie, structuur en relaties zijn niet beschikbaar in tekst.
- Oorzaak: Tekst die een kop is, is niet opgemaakt met een kop-markering.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Gebruik de juiste markering voor koppen.
- De lijsten in het document zijn niet opgemaakt met een lijst-markering. Bijvoorbeeld op pagina 4 en 5.
- Beschrijving: Informatie, structuur en relaties die door presentatie worden overgebracht kunnen niet goed door software worden bepaald. De informatie, structuur en relaties zijn niet beschikbaar in tekst.
- Oorzaak: Tekst die een lijst is, is niet opgemaakt met de juiste markering.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Gebruik de juiste markering voor lijsten.
Kijk in je brein lesmodule (PDF)
- De kopteksten in het document zijn niet opgemaakt met een kop-markering.
- Beschrijving: Informatie, structuur en relaties die door presentatie worden overgebracht kunnen niet goed door software worden bepaald. De informatie, structuur en relaties zijn niet beschikbaar in tekst.
- Oorzaak: Tekst die een kop is, is niet opgemaakt met een kop-markering.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Gebruik de juiste markering voor koppen.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Niveau A
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 1.3.2
Spreekbeurtpakket Fix je risk (PDF)
- De leesvolgorde van het document is niet juist ingesteld. De titels van de hoofdstukken worden op elke pagina als laatste voorgelezen.
- Beschrijving: Software kan geen correcte leesvolgorde bepalen.
- Oorzaak: Leesvolgorde is niet juist ingesteld.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Zorg dat alle content op een correcte en logische volgorde wordt meegenomen in de leesvolgorde.
Kijk in je brein lesmodule (PDF)
- De leesvolgorde in het document is niet juist ingesteld.
- Beschrijving: Software kan geen correcte leesvolgorde bepalen.
- Oorzaak: Leesvolgorde is niet juist ingesteld.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Zorg dat alle content op een correcte en logische volgorde wordt meegenomen in de leesvolgorde.
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Niveau A
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Resultaat:
Voldoende
1.3.4 Weergavestand
Niveau AA
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Resultaat:
Voldoende
1.3.5 Identificeer het doel van de input
Niveau AA
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis voor formulier-invoergegevens.
Resultaat:
Voldoende
Richtlijn 1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur
Niveau A
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 1.4.1
Spreekbeurtpakket Fix je risk (PDF)
- In de tekst worden sommige woorden met andere kleur gemarkeerd om ze te benadrukken. Bijvoorbeeld "De Code van Hammurabi" op pagina 1, "risico's" en "verzekeringspolis" op pagina 4. Hierbij wordt alleen kleur gebruikt om informatie over te brengen.
- Beschrijving: Kleur wordt als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen.
- Oorzaak: Er wordt alleen kleur gebruikt om informatie over te brengen.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die blind, slechtziend of kleurenblind zijn.
- Maatregel: Gebruik aanvullend ook een andere manier die niet bestaat uit alleen kleur.
1.4.2 Geluidsbediening
Niveau A
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Resultaat:
Voldoende
1.4.3 Contrast (minimum)
Niveau AA
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 1.4.3
Spreekbeurtpakket Fix je risk (PDF)
- Op pagina 1 staat de tekst "Spreekbeurt". Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,8:1 (#FFF000 op #0095D3).
Op pagina 1 staat de tekst "Het verzekeren is natuurlijk niet altijd al geweest zoals het nu is. Er is heel wat gebeurd…" Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,6:1 gemeten (#06ADEF op #FFFFFF).
Op pagina 3 staat de tekst "Wat is verzekeren?". Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,6:1 gemeten (#FFFFFF op #F9A51A).
Op pagina 4 staat de tekst "Wat zijn risico's?". Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,9:1 gemeten (#FFFFFF op #3FAE49).
- Beschrijving: Grote tekst heeft een contrastverhouding dat is lager dan 3:1.
- Oorzaak: Grote tekst heeft niet genoeg contrast.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die slechtziend of kleurenblind zijn.
- Maatregel: Gebruik genoeg contrast voor grote tekst. Grote tekst moet een contrastverhouding van minimaal 3:1 hebben.
- Op pagina 3 staat de oranje tekst "Premie". Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2:1 gemeten (#F9A51A p[ #FFFFFF).
Op pagina 4 staan groene teksten zoals "risico's" en "verzekeringspolis". Deze teksten hebben niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,8:1 gemeten (#40AE49 op #FFFFFF).
Op pagina 9 staan lichtblauwe teksten zoals "Antwoord op vraag 1." Deze teksten hebben niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,6:1 gemeten (#06ADEF op #FFFFFF).
- Beschrijving: Tekst heeft een contrastverhouding dat is lager dan 4,5:1.
- Oorzaak: Tekst heeft niet genoeg contrast.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die slechtziend of kleurenblind zijn.
- Maatregel: Gebruik genoeg contrast voor tekst. Tekst moet een contrastverhouding van minimaal 4,5:1 hebben.
1.4.4 Herschalen van tekst
Niveau AA
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 1.4.4
Activiteiten
- Op de pagina staan de teksten "Activiteiten", "Niveau" en "Tijdsduur." Deze teksten zijn na het herschalen niet meer zichtbaar.
- Beschrijving: Webpagina kan niet worden herschaald tot 200% zonder verlies van content.
- Oorzaak: Na het herschalen van de pagina valt content weg.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die slechtziend zijn.
- Maatregel: Zorg dat de pagina tot 200% kan worden herschaald bij een weergavekader van 1024x768 zonder verlies van content of functionaliteit.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Niveau AA
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Resultaat:
Niet van toepassing
1.4.10 Reflow
Niveau AA
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.;
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 1.4.10
Algemene bevindingen
- De cookieverklaring is na het herschalen niet goed te lezen. Een deel van de tekst wordt aan de bovenkant afgesneden.
- Beschrijving: Webpagina kan niet worden herschaald tot een weergavekader van 320x256 zonder verlies van content.
- Oorzaak: Na het herschalen van de pagina valt content weg.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die slechtziend zijn.
- Maatregel: Zorg dat de pagina kan worden herschaald tot een weergavekader van 320x256 zonder verlies van content of functionaliteit en zonder dat scrollen in twee dimensies voorkomt.
Activiteiten
- Op de pagina staan de teksten "Activiteiten", "Niveau" en "Tijdsduur." Deze teksten zijn na het herschalen niet meer zichtbaar.
- Beschrijving: Webpagina kan niet worden herschaald tot een weergavekader van 320x256 zonder verlies van content.
- Oorzaak: Na het herschalen van de pagina valt content weg.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die slechtziend zijn.
- Maatregel: Zorg dat de pagina kan worden herschaald tot een weergavekader van 320x256 zonder verlies van content of functionaliteit en zonder dat scrollen in twee dimensies voorkomt.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Niveau AA
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Resultaat:
Voldoende
1.4.12 Tekstafstand
Niveau AA
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar ten minste 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar ten minste 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatiëren van letters) naar ten minste 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatiëren van woorden naar ten minste 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze eigenschappen voor tekststijl in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 1.4.12
Thema 2023 onthuld: Bedwing de bling
- Op de pagina staan 2 keuze lijsten "alle jaren" en "alle maanden." Deze teksten zijn na het aanpassen van tekstafstand niet meer goed te lezen ("alle ja" en "alle ma").
- Beschrijving: Stijleigenschappen van tekst kunnen niet worden aangepast zonder verlies van content en functionaliteit.
- Oorzaak: Na het aanpassen van de stijleigenschappen van tekst is tekst niet meer goed te lezen.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die slechtziend zijn en bezoekers met dyslexie.
- Maatregel: Zorg dat de stijleigenschappen van tekst kunnen worden aangepast zonder verlies van content of functionaliteit. De stijleigenschappen moeten minimaal kunnen worden aangepast naar een regelhoogte (regelafstand) van ten minste 1,5 keer de lettergrootte; een afstand tussen alinea's van ten minste 2 keer de lettergrootte; een letterafstand (spatiëren van letters) van ten minste 0,12 keer de lettergrootte; en het spatiëren van woorden van ten minste 0,16 keer de lettergrootte.
1.4.13 Content bij hover of focus
Niveau AA
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Resultaat:
Voldoende
Principe 2: Bedienbaar
Richtlijn 2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord
Niveau A
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Resultaat:
Voldoende
2.1.2 Geen toetsenbordval
Niveau A
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Resultaat:
Voldoende
2.1.4 Enkel teken sneltoetsen
Niveau A
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste een van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijv. Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Resultaat:
Niet van toepassing
Richtlijn 2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar
Niveau A
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Resultaat:
Niet van toepassing
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Niveau A
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Resultaat:
Voldoende
Richtlijn 2.3 Toevallen
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Niveau A
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Resultaat:
Voldoende
Richtlijn 2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen
Niveau A
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 2.4.1
Spreekbeurtpakket Fix je risk (PDF)
- De koppenstructuur van het document is niet ingesteld.
- Beschrijving: Mechanisme om blokken content die op meerdere pagina's worden herhaald te omzeilen is niet beschikbaar.
- Oorzaak: De koppenstructuur in het document is niet toereikend om blokken met content te kunnen omzeilen.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Markeer de teksten die bedoeld zijn als koppen met de kop-markering.
Kijk in je brein lesmodule (PDF)
- De koppenstructuur van het document is niet ingesteld.
- Beschrijving: Mechanisme om blokken content die op meerdere pagina's worden herhaald te omzeilen is niet beschikbaar.
- Oorzaak: De koppenstructuur in het document is niet toereikend om blokken met content te kunnen omzeilen.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Markeer de teksten die bedoeld zijn als koppen met de kop-markering.
2.4.2 Paginatitel
Niveau A
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 2.4.2
Algemene bevindingen
Spreekbeurtpakket Fix je risk (PDF)
- De titel van de PDF is niet ingesteld in de eigenschappen van het document.
- Beschrijving: Document heeft geen titel.
- Oorzaak: Er is geen titel ingevuld.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel en bezoekers met een cognitieve beperking, bezoekers die gemakkelijk afgeleid zijn en bezoekers met een leerstoornis.
- Maatregel: Geef documenten een titel die het onderwerp of doel van van het document beschrijft.
Kijk in je brein lesmodule (PDF)
- De titel van de PDF is niet ingesteld in de eigenschappen van het document.
- Beschrijving: Document heeft geen titel.
- Oorzaak: Er is geen titel ingevuld.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel en bezoekers met een cognitieve beperking, bezoekers die gemakkelijk afgeleid zijn en bezoekers met een leerstoornis.
- Maatregel: Geef documenten een titel die het onderwerp of doel van van het document beschrijft.
2.4.3 Focus volgorde
Niveau A
Als in webpagina's sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Resultaat:
Voldoende
2.4.4 Linkdoel (in context)
Niveau A
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 2.4.4
Algemene bevindingen
Basisonderwijs
- In het onderdeel "Doe mee met de Week van het geld" staat een link "Downloaden" en 3 links "Bestellen." Het linkdoel is niet duidelijk af te leiden uit de linktekst of door software bepaalde linkcontext.
- Beschrijving: Software kan het linkdoel niet bepalen uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met de door software bepaalde linkcontext.
- Oorzaak: Link is zo geformuleerd dat het linkdoel niet direct uit de linktekst is af te leiden. Het linkdoel is ook niet direct uit de context van de link af te leiden.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Geef links een linktekst waaruit het doel van de link duidelijk is af te leiden. Een goede linktekst is beschrijft precies waar de link naar verwijst.
2.4.5 Meerdere manieren
Niveau AA
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Resultaat:
Voldoende
2.4.6 Koppen en labels
Niveau AA
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Resultaat:
Voldoende
2.4.7 Focus zichtbaar
Niveau AA
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Resultaat:
Voldoende
Richtlijn 2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren
Niveau A
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Resultaat:
Niet van toepassing
2.5.2 Aanwijzerannulering
Niveau A
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Resultaat:
Voldoende
2.5.3 Label in naam
Niveau A
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 2.5.3
Thema 2023 onthuld: Bedwing de bling
- Op de pagina staan keuzelijsten met de tekst "alle jaren" en "alle maanden." De toegankelijke namen van deze keuzelijsten zijn "Zoek in jaar" en "Zoek in maand." De zichtbare tekst van deze keuzelijsten komt niet overeen met de toegankelijke naam.
- Beschrijving: Naam van een component van de gebruikersinterface die tekst bevat, bevat niet alle tekst die visueel wordt weergegeven.
- Oorzaak: Zichtbare tekst van een bedieningselement komt niet voor in de toegankelijke naam.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van spraakherkenningsoftware.
- Maatregel: Zorg dat de zichtbare tekst volledig is meegenomen in de toegankelijke naam.
2.5.4 Bewegingsactivering
Niveau A
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Resultaat:
Niet van toepassing
Principe 3: Begrijpelijk
Richtlijn 3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina
Niveau A
De standaard menselijke taal van diverse webpagina's kan door software bepaald worden.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 3.1.1
Spreekbeurtpakket Fix je risk (PDF)
- De taal is niet ingesteld in de eigenschappen van het document.
- Beschrijving: Software kan de menselijk taal van het document niet bepalen.
- Oorzaak: De taal van het document is niet ingesteld.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Geef de standaard taal van het document aan in de instellingen.
Kijk in je brein lesmodule (PDF)
- De taal is niet ingesteld in de eigenschappen van het document.
- Beschrijving: Software kan de menselijk taal van het document niet bepalen.
- Oorzaak: De taal van het document is niet ingesteld.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Geef de standaard taal van het document aan in de instellingen.
3.1.2 Taal van onderdelen
Niveau AA
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Resultaat:
Voldoende
Richtlijn 3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus
Niveau A
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Resultaat:
Voldoende
3.2.2 Bij input
Niveau A
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Resultaat:
Voldoende
3.2.3 Consistente navigatie
Niveau AA
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Resultaat:
Voldoende
3.2.4 Consistente identificatie
Niveau AA
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Resultaat:
Voldoende
Richtlijn 3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Fout identificatie
Niveau A
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 3.3.1
Contact
- De foutmeldingen in het formulier beschrijven niet wat de fout is. Bijvoorbeeld "Het veld "Naam:" is verplicht" is onvoldoende beschrijvend. Het zou er ook kunnen staan voordat het invoerveld ingevuld was.
- Beschrijving: Automatisch ontdekte invoerfout wordt niet juist aan de gebruiker meegedeeld. De fout wordt niet goed beschreven.
- Oorzaak: Foutmelding beschrijft niet wat er fout is.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers met een cognitieve en visuele beperking.
- Maatregel: Zorg dat foutmeldingen beschrijven wat de fout is.
Aanmelden activiteit
- Op de pagina verschijnt een melding als een invoerveld niet of niet juist is ingevuld ("Het veld "Naam contactpersoon" is verplicht"). Deze foutmelding beschrijft niet wat er fout is. Deze melding had er al kunnen staan voordat het veld werd ingevuld.
- Beschrijving: Automatisch ontdekte invoerfout wordt niet juist aan de gebruiker meegedeeld. De fout wordt niet goed beschreven.
- Oorzaak: Foutmelding beschrijft niet wat er fout is.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers met een cognitieve en visuele beperking.
- Maatregel: Zorg dat foutmeldingen beschrijven wat de fout is.
3.3.2 Labels of instructies
Niveau A
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 3.3.2
Thema 2023 onthuld: Bedwing de bling
- In het onderdeel "Zoek in nieuws" staan 2 keuzelijsten "alle jaren" en "alle maanden." Deze keuzelijsten hebben aria-labels "Zoek in jaar" en "Zoek in maand". Deze labels zijn niet zichtbaar.
- Beschrijving: Er worden geen zichtbare labels geleverd bij content die gebruikersinvoer vereist.
- Oorzaak: Label is niet zichtbaar.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers met een cognitieve beperking en bezoekers die gebruik maken van hulptechnologieën.
- Maatregel: Zorg voor zichtbare labels.
3.3.3 Foutsuggestie
Niveau AA
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Resultaat:
Voldoende
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Niveau AA
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door gebruikers bedienbaar gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
- Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voor de verzending wordt voltooid.
Resultaat:
Niet van toepassing
Principe 4: Robuust
Richtlijn 4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen
Niveau A
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 4.1.1
Beginpagina
- De elementen zijn niet genest volgens specificatie. Het <div>-element mag niet worden gebruikt als onderliggend element van een <button>.
- Code:
- Beschrijving: De specificatie van de code wordt niet juist gevolgd.
- Oorzaak: Elementen zijn niet genest volgens specificatie.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van hulptechnologieën zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Zorg dat de code kan parsen. Zorg dat de waarden van ID-attributen uniek zijn, zorg voor volledige begin- en eindtags en zorg dat elementen op een geldige plek in de code staan.
Activiteiten
- De elementen zijn niet genest volgens specificatie. Het <div>-element mag niet worden gebruikt als onderliggend element van een <summary>.
- Beschrijving: De specificatie van de code wordt niet juist gevolgd.
- Oorzaak: Elementen zijn niet genest volgens specificatie.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van hulptechnologieën zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Zorg dat de code kan parsen. Zorg dat de waarden van ID-attributen uniek zijn, zorg voor volledige begin- en eindtags en zorg dat elementen op een geldige plek in de code staan.
Basisonderwijs
- De elementen zijn niet genest volgens specificatie. Het <div>-element mag niet worden gebruikt als onderliggend element van een <button>.
- Beschrijving: De specificatie van de code wordt niet juist gevolgd.
- Oorzaak: Elementen zijn niet genest volgens specificatie.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van hulptechnologieën zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Zorg dat de code kan parsen. Zorg dat de waarden van ID-attributen uniek zijn, zorg voor volledige begin- en eindtags en zorg dat elementen op een geldige plek in de code staan.
4.1.2 Naam, rol, waarde
Niveau A
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role), door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Resultaat:
Voldoende
4.1.3 Statusberichten
Niveau AA
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Resultaat:
Voldoende
Technologieën
De volgende webtechnologieën worden gebruikt:
- HTML
- CSS
- WAI-ARIA
- JavaScript
- SVG
Onderbouwing
Webbrowsers
De volgende webbrowsers zijn gebruikt tijdens dit onderzoek:
- Google Chrome (versie 111)
- Mozilla Firefox (versie 111)
- Microsoft Edge (versie 111)
- Apple Safari (versie 16.1)
Software
De volgende software is gebruikt tijdens dit onderzoek:
- Adobe Acrobat Pro DC
- NVDA
- VoiceOver
Website
De volgende website is gebruikt tijdens dit onderzoek: