Downloads
Uitvoering
WCAG.nl is een ervaren onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van digitale toegankelijkheid. Wij voeren toegankelijkheidsonderzoek uit en adviseren bij het toegankelijk maken van websites en documenten.

Samenvatting
Dit onderzoeksrapport beschrijft in welke mate de techniek van de website van DeedMob B.V. voldoet aan WCAG 2.1 niveau A en AA. Dit onderzoek is uitgevoerd volgens de evaluatiemethode WCAG-EM. Het onderzoek is afgerond op 3 oktober 2024.
Uit het onderzoek is gebleken dat nog niet volledig wordt voldaan aan WCAG 2.1. Op dit moment voldoet de content op de website aan 30 van de 43 succescriteria. De website is over het algemeen van goede kwaliteit. De website is over het algemeen van prima kwaliteit. Op de website is rekening gehouden met kleurgebruik, herschalen, toetsenbordtoegankelijkheid, links en navigatie. In deze eenmeting zijn erg veel problemen uit de nulmeting al opgelost. Toch zijn er nog een paar problemen gevonden. Zie de uitgebreide rapportage voor een overzicht van alle bevindingen. In de rapportage worden slechts voorbeelden gegeven van aangetroffen problemen.
Omdat het onderzoek uit een steekproef bestaat, kan het zijn dat een probleem niet gesignaleerd wordt. Het kan dan bij een volgend onderzoek anders worden beoordeeld. De steekproef is representatief voor alle content op het getoetste domein, inclusief eventueel genoemde deel-, sub- en andere domeinen die in de scope van dit onderzoek vallen. Het onderzoek is een momentopname. Bij het doorvoeren van verbeteringen kunnen nieuwe toegankelijkheidsproblemen ontstaan.
Gegevens
Vrijwilligersplatform Deedmob
- Alle techniek van de pagina's op https://nl.platform.deedmob.com/
- Niet de content op https://www.deedmob.com/
- Niet de content op https://help.deedmob.com/
- Niet de content die valt onder onlinekaarten en onlinekarteringsdiensten en valt onder de wettelijke uitzonderingen.
- Niet de content die valt onder van derden afkomstige content en valt onder de wettelijke uitzonderingen.
De website is onderzocht op conformiteit aan WCAG 2.1 AA.
De website is onderzocht op ondersteuning voor gangbare browsers en hulptechnologieën.
Het onderzoek is uitgevoerd volgens evaluatiemethode WCAG-EM. Let op: Alleen de techniek van het platform is onderzocht. Alle platformen die draaien op deze techniek moeten een eigen deelonderzoek op de content laten uitvoeren.
De volgende succescriteria zijn uitgesloten van het onderzoek omdat dit een deelonderzoek techniek is:
- 1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
- 1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
- 1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
- 1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
- 1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
- 1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
- 1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Uitgebreide rapportage
Overzicht
In dit rapport wordt gerapporteerd over 43 succescriteria van een deelonderzoek techniek op WCAG 2.1 AA. Resultaten van het onderzoek:
Principe 1: Waarneembaar
Richtlijn 1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content
Niveau A
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
- Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft deze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
- Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
- Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
- Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat ze genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 1.1.1
Activiteiten
- Op de pagina staan activiteiten. Bij deze activiteiten staan metagegevens met een icoon. Deze afbeeldingen dragen informatie over. Het tekstalternatief "activiteit datum" wordt hier gebruikt voor verschillende iconen en verschillende betekenissen.
- Code:HTML
<svg aria-hidden="false" focusable="false" data-prefix="fad" data-icon="id-badge" class="svg-inline--fa fa-id-badge " role="img" xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 384 512" aria-label="activiteit datum">...</svg> <svg aria-hidden="false" focusable="false" data-prefix="fad" data-icon="circle-check" class="svg-inline--fa fa-circle-check " role="img" xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 512 512" aria-label="activiteit datum">...</svg> <svg aria-hidden="false" focusable="false" data-prefix="fad" data-icon="calendar-day" class="svg-inline--fa fa-calendar-day " role="img" xmlns="http://www.w3.org/2000/svg" viewBox="0 0 448 512" aria-label="activiteit datum">...</svg>
- Beschrijving: Niet-tekstuele content heeft geen tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient.
- Oorzaak: Afbeelding die informatie overdraagt heeft een tekstalternatief dat niet goed beschrijft wat er op de afbeelding te zien is.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor mensen die gebruik maken van een schermlezer.
- Maatregel: Geef afbeeldingen die informatie overdragen een tekstalternatief dat beschrijft wat er op de afbeelding te zien is. Beschrijf ook alle tekst die op de afbeelding te zien is.
- Code:
Organisatie: Volksuniversiteit Het Gooi
- Op de pagina staat een activiteit. Bij deze activiteit staan metagegevens met een icoon. Deze afbeeldingen dragen informatie over. Het icoon met een vinkje heeft het tekstalternatief "activiteit datum". De tekst die er bij hoort is "Taak 2-4 uur".
- Code:
- Beschrijving: Niet-tekstuele content heeft geen tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient.
- Oorzaak: Afbeelding die informatie overdraagt heeft een tekstalternatief dat niet goed beschrijft wat er op de afbeelding te zien is.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor mensen die gebruik maken van een schermlezer.
- Maatregel: Geef afbeeldingen die informatie overdragen een tekstalternatief dat beschrijft wat er op de afbeelding te zien is. Beschrijf ook alle tekst die op de afbeelding te zien is.
Richtlijn 1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Niveau A
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Resultaat:
Niet getoetst
Dit succescriterium is niet onderzocht omdat dit onderzoek zich richt op de techniek van de website.
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Niveau A
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Resultaat:
Niet getoetst
Dit succescriterium is niet onderzocht omdat dit onderzoek zich richt op de techniek van de website.
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Niveau A
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Resultaat:
Niet getoetst
Dit succescriterium is niet onderzocht omdat dit onderzoek zich richt op de techniek van de website.
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Niveau AA
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Resultaat:
Niet getoetst
Dit succescriterium is niet onderzocht omdat dit onderzoek zich richt op de techniek van de website.
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Niveau AA
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Resultaat:
Niet getoetst
Dit succescriterium is niet onderzocht omdat dit onderzoek zich richt op de techniek van de website.
Richtlijn 1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties
Niveau A
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 1.3.1
Algemene bevindingen
- (content?) Op de website staan op verschillende plekken koppen met een subkop. Veel van deze teksten hebben niet de functie van een kop, maar worden in de code wel opgemaakt als kop.
Bijvoorbeeld: Op de beginpagina staat de tekst "Deedmob, jouw partner om vrijwilligerswerk te moderniseren". Deze tekst is geen kop, maar wordt in de code wel opgemaakt als kop. Dit geldt op deze pagina ook voor de teksten "Zet je in voor activiteiten van jouw voorkeur", "Elke week selecteren we 3 kansen van de week. Wil je kans van de week worden? Neem dan contact met ons op!", "Kom in actie voor duurzame ontwikkeling", "Onze technologie helpt jouw organisatie bij het activeren, versterken en vergroten van de impact van vrijwillige impact met je eigen Deedmob platform."
Let op: Dit komt ook voor op andere pagina's, waar het op plekken ook zorgt voor koppen zonder content.
- Code:HTML
<div data-centered="false" class="headings_Yh9F6_1"> <h1 class="common_NnZ0l_1 weightBold_NnZ0l_1 undefined sizeTitleR_NnZ0l_1 themeableText_Yh9F6_1">Ontdek duizenden unieke manieren om vrijwilligerswerk te doen</h1> <h2 class="common_NnZ0l_1 weightNormal_NnZ0l_1 undefined sizeXL_NnZ0l_1 themeableText_Yh9F6_1"> <div class="richText_zA777_1 typographyXL_N9JvO_1"> <p>Deedmob, jouw partner om vrijwilligerswerk te moderniseren</p> </div> </h2> </div>
- Beschrijving: Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen niet goed door software worden bepaald. De informatie, structuur en relaties zijn niet beschikbaar in tekst.
- Oorzaak: Tekst die geen kop is, wordt in de code wel opgemaakt als kop.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor mensen die gebruik maken van een schermlezer.
- Maatregel: Gebruik de juiste HTML-elementen voor tekst. Alleen koppen mogen worden opgemaakt met de elementen <h1> tot en met <h6>. Tekst wordt (doorgaans) opgemaakt met een <p>-element.
- Code:
1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Niveau A
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 1.3.2
Algemene bevindingen
Activiteit: Medewerker Programma commissie
- Op de pagina staat een "Toon meer"-knop in de sidebar. Dit bedieningselement triggert extra content. Als deze content wordt geopend, dan slaat de leesvolgorde alle extra content over.
- Beschrijving: Er kan geen correcte leesvolgorde door software worden bepaald. De volgorde waarin content wordt gepresenteerd is wel van invloed op de betekenis ervan.
- Oorzaak: Leesvolgorde van een schermlezer gaat niet mee bij het gebruik van dynamische content.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor mensen die gebruik maken van een schermlezer.
- Maatregel: Zorg voor een juiste leesvolgorde. Zet de focus op de extra content.
Organisatie: Volksuniversiteit Het Gooi
- Op de pagina staat een "Toon meer"-knop in de sidebar. Dit bedieningselement triggert extra content. Als deze content wordt geopend, dan slaat de leesvolgorde alle extra content over.
- Beschrijving: Er kan geen correcte leesvolgorde door software worden bepaald. De volgorde waarin content wordt gepresenteerd is wel van invloed op de betekenis ervan.
- Oorzaak: Leesvolgorde van een schermlezer gaat niet mee bij het gebruik van dynamische content.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor mensen die gebruik maken van een schermlezer.
- Maatregel: Zorg voor een juiste leesvolgorde.
Meld jouw organisatie aan
- Op de pagina staat een "Accounts mede mogelijk gemaakt door"-knop onderaan in de content. Dit bedieningselement triggert een pop-over. De content in deze pop-over is niet te bereiken met een schermlezer.
- Beschrijving: Er kan geen correcte leesvolgorde door software worden bepaald. De volgorde waarin content wordt gepresenteerd is wel van invloed op de betekenis ervan.
- Oorzaak: Leesvolgorde van een schermlezer gaat niet mee bij het gebruik van dynamische content.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor mensen die gebruik maken van een schermlezer.
- Maatregel: Zorg voor een juiste leesvolgorde.
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Niveau A
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Resultaat:
Niet getoetst
Dit succescriterium is niet onderzocht omdat dit onderzoek zich richt op de techniek van de website.
1.3.4 Weergavestand
Niveau AA
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Resultaat:
Voldoende
1.3.5 Identificeer het doel van de input
Niveau AA
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis voor formulier-invoergegevens.
Resultaat:
Voldoende
Richtlijn 1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur
Niveau A
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 1.4.1
Activiteit: Medewerker Programma commissie
- Op de pagina staat een "Aanmelden"-knop. Dit bedieningselement triggert een dialoogvenster. In dit dialoogvenster staan verschillende links. Hier wordt alleen kleur gebruikt om een link visueel te onderscheiden van de omringende tekst.
- Beschrijving: Kleur wordt als het enige visuele middel gebruikt om een visueel element te onderscheiden.
- Oorzaak: Alleen kleur wordt gebruikt om een link te onderscheiden van de omringende tekst.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor mensen die blind, slechtziend of kleurenblind zijn.
- Maatregel: Gebruik niet alleen kleur maar gebruik ook andere manieren, zoals het onderstrepen van de linktekst.
Meld jouw organisatie aan
- Op de pagina staan verschillende links in de content waarbij alleen kleur wordt gebruikt om de link visueel te onderscheiden van de omringende tekst.
- Beschrijving: Kleur wordt als het enige visuele middel gebruikt om een visueel element te onderscheiden.
- Oorzaak: Alleen kleur wordt gebruikt om een link te onderscheiden van de omringende tekst.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor mensen die blind, slechtziend of kleurenblind zijn.
- Maatregel: Gebruik niet alleen kleur maar gebruik ook andere manieren, zoals het onderstrepen van de linktekst.
1.4.2 Geluidsbediening
Niveau A
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Resultaat:
Niet van toepassing
1.4.3 Contrast (minimum)
Niveau AA
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 1.4.3
Algemene bevindingen
Voor vrijwilligers
- (content?) Op de pagina staan 4 afbeeldingen in het onderdeel "Zo kun je aan de slag!". Op deze afbeelding staat tekst ("1", "2", enz.). Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,5:1 gemeten (#FFFFFF op #00B1EF (benadering)).
- Beschrijving: De visuele weergave van tekst heeft een contrastverhouding dat is lager dan 4,5:1.
- Oorzaak: Contrastverhouding tussen tekst en de achtergrond is lager dan 4,5:1.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor mensen die slechtziend of kleurenblind zijn.
- Maatregel: Gebruik genoeg contrast voor tekst. Tekst moet een contrastverhouding van minimaal 4,5:1 hebben.
Activiteiten
- Op de pagina staat "Sorteer op"-knop. Deze lijst triggert een lijst met opties. De tekst in deze lijst heeft bij hover niet genoeg contrast. Ook de geselecteerde optie heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 4,1:1 gemeten (#007FAD op #E6F8FF).
- Beschrijving: De visuele weergave van tekst heeft een contrastverhouding dat is lager dan 4,5:1.
- Oorzaak: Contrastverhouding tussen tekst en de achtergrond is lager dan 4,5:1.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor mensen die slechtziend of kleurenblind zijn.
- Maatregel: Gebruik genoeg contrast voor tekst. Tekst moet een contrastverhouding van minimaal 4,5:1 hebben.
Activiteit: Medewerker Programma commissie
- Op de pagina staan een "Log in"-link en een "Inschrijven"-link in het onderdeel "Comments". Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 4:1 gemeten (#007FAD op #E6F3FF).
- Beschrijving: De visuele weergave van tekst heeft een contrastverhouding dat is lager dan 4,5:1.
- Oorzaak: Contrastverhouding tussen tekst en de achtergrond is lager dan 4,5:1.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor mensen die slechtziend of kleurenblind zijn.
- Maatregel: Gebruik genoeg contrast voor tekst. Tekst moet een contrastverhouding van minimaal 4,5:1 hebben.
Voor organisaties
- (content?) Op de pagina staan 4 afbeeldingen in het onderdeel "Zo kun je aan de slag!". Op deze afbeelding staat tekst ("1", "2", enz.). Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,5:1 gemeten (#FFFFFF op #00B1EF (benadering)).
- Beschrijving: De visuele weergave van tekst heeft een contrastverhouding dat is lager dan 4,5:1.
- Oorzaak: Contrastverhouding tussen tekst en de achtergrond is lager dan 4,5:1.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor mensen die slechtziend of kleurenblind zijn.
- Maatregel: Gebruik genoeg contrast voor tekst. Tekst moet een contrastverhouding van minimaal 4,5:1 hebben.
Organisatie: Volksuniversiteit Het Gooi
- Op de pagina staat de tekst "Volksuniversiteit Het Gooi" in het onderdeel "Cover Photo's". Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,8:1 gemeten (#989898 op #FFFFFF).
- Beschrijving: De visuele weergave van tekst heeft een contrastverhouding dat is lager dan 4,5:1.
- Oorzaak: Contrastverhouding tussen tekst en de achtergrond is lager dan 4,5:1.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor mensen die slechtziend of kleurenblind zijn.
- Maatregel: Gebruik genoeg contrast voor tekst. Tekst moet een contrastverhouding van minimaal 4,5:1 hebben.
Meld jouw organisatie aan
- Op de pagina staat de tekst "Log hier in". Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,3:1 gemeten (#66B2CE op #FFFFFF).
- Beschrijving: De visuele weergave van tekst heeft een contrastverhouding dat is lager dan 4,5:1.
- Oorzaak: Contrastverhouding tussen tekst en de achtergrond is lager dan 4,5:1.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor mensen die slechtziend of kleurenblind zijn.
- Maatregel: Gebruik genoeg contrast voor tekst. Tekst moet een contrastverhouding van minimaal 4,5:1 hebben.
- Op de pagina staan de invoervelden "Naam" en "Achternaam". In deze invoervelden staat ook een teller voor het aantal tekens. Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,9:1 gemeten (#989898 op #FFFFFF).
- Beschrijving: De visuele weergave van tekst heeft een contrastverhouding dat is lager dan 4,5:1.
- Oorzaak: Contrastverhouding tussen tekst en de achtergrond is lager dan 4,5:1.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor mensen die slechtziend of kleurenblind zijn.
- Maatregel: Gebruik genoeg contrast voor tekst. Tekst moet een contrastverhouding van minimaal 4,5:1 hebben.
1.4.4 Herschalen van tekst
Niveau AA
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 1.4.4
Activiteit: Medewerker Programma commissie
- Op de pagina staat een link naar de website. Na het herschalen verdwijnt deze content.
Let op: Er verdwijnen hier veel meer content maar hiervoor is een alternatief op de pagina beschikbaar. Veel content is dubbel.
- Beschrijving: Tekst kan niet worden geschaald tot 200% zonder verlies van content.
- Oorzaak: Na het herschalen van tekst valt content weg.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor mensen die slechtziend zijn.
- Maatregel: Zorg dat tekst tot 200% kan worden herschaald bij een weergavekader van 1280×1024 zonder dat content wegvalt.
Organisatie: Volksuniversiteit Het Gooi
- Op de pagina staat een link naar de website. Na het herschalen verdwijnt deze content.
Let op: Er verdwijnen hier veel meer content maar hiervoor is een alternatief op de pagina beschikbaar. Veel content is dubbel.
- Beschrijving: Tekst kan niet worden geschaald tot 200% zonder verlies van content.
- Oorzaak: Na het herschalen van tekst valt content weg.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor mensen die slechtziend zijn.
- Maatregel: Zorg dat tekst tot 200% kan worden herschaald bij een weergavekader van 1280×1024 zonder dat content wegvalt.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Niveau AA
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Resultaat:
Niet getoetst
Dit succescriterium is niet onderzocht omdat dit onderzoek zich richt op de techniek van de website.
1.4.10 Reflow
Niveau AA
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.;
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 1.4.10
Activiteiten
- AdviesOp de pagina staan verschillende filteropties ("Type", "Interesses", enz.). Dit zijn allemaal sticky-elementen. Na het herschalen is er nog nauwelijks plek voor de content.
- Beschrijving: -
- Oorzaak: -
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor mensen die slechtziend zijn.
- Maatregel: Zorg dat content kan worden herschaald tot een weergavekader van 320×256 zonder dat scrollen in twee dimensies voorkomt.
Activiteit: Medewerker Programma commissie
- Op de pagina staat een link naar de website. Na het herschalen verdwijnt deze content.
Let op: Er verdwijnen hier veel meer content maar hiervoor is een alternatief op de pagina beschikbaar. Veel content is dubbel.
- Beschrijving: Content kan niet worden herschaald tot een weergavekader van 320×256 zonder verlies van content.
- Oorzaak: Na het herschalen van de content valt content weg.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor mensen die slechtziend zijn.
- Maatregel: Zorg dat content kan worden herschaald tot een weergavekader van 320×256 zonder dat content wegvalt.
Organisatie: Volksuniversiteit Het Gooi
- Op de pagina staat een link naar de website. Na het herschalen verdwijnt deze content.
Let op: Er verdwijnen hier veel meer content maar hiervoor is een alternatief op de pagina beschikbaar. Veel content is dubbel.
- Beschrijving: Content kan niet worden herschaald tot een weergavekader van 320×256 zonder verlies van content.
- Oorzaak: Na het herschalen van de content valt content weg.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor mensen die slechtziend zijn.
- Maatregel: Zorg dat content kan worden herschaald tot een weergavekader van 320×256 zonder dat content wegvalt.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Niveau AA
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Resultaat:
Voldoende
1.4.12 Tekstafstand
Niveau AA
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar ten minste 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar ten minste 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatiëren van letters) naar ten minste 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatiëren van woorden naar ten minste 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze eigenschappen voor tekststijl in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Resultaat:
Voldoende
1.4.13 Content bij hover of focus
Niveau AA
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 1.4.13
Algemene bevindingen
- Op de website staat een navigatie in de header. Bij hover en bij focus van het onderdeel "Vrijwilligers", "Organisaties" en "Meer" wordt een subnavigatie zichtbaar. Deze content kan niet worden gesloten zonder de hover of focus te verplaatsen. De subnavigatie verbergt andere content.
- Beschrijving: Er is geen mechanisme beschikbaar waarmee aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of toetsenbordfocus te verplaatsen. De aanvullende content verbergt andere content.
- Oorzaak: Aanvullende content die zichtbaar wordt bij hover of focus kan niet worden gesloten zonder de hover of focus te verplaatsen.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor mensen die slechtziend zijn, mensen moeite hebben met de motoriek en mensen die alleen gebruik maken van een toetsenbord of muis.
- Maatregel: Zorg voor een mechanisme om aanvullende content te kunnen sluiten zonder de hover of focus te verplaatsen. Laat bijvoorbeeld de esc-toets de aanvullende content verbergen.
Principe 2: Bedienbaar
Richtlijn 2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord
Niveau A
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Resultaat:
Voldoende
2.1.2 Geen toetsenbordval
Niveau A
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Resultaat:
Voldoende
2.1.4 Enkel teken sneltoetsen
Niveau A
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste een van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijv. Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Resultaat:
Voldoende
Richtlijn 2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar
Niveau A
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Resultaat:
Voldoende
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Niveau A
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Resultaat:
Voldoende
Richtlijn 2.3 Toevallen
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Niveau A
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Resultaat:
Voldoende
Richtlijn 2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen
Niveau A
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Resultaat:
Voldoende
2.4.2 Paginatitel
Niveau A
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Resultaat:
Voldoende
2.4.3 Focus volgorde
Niveau A
Als in webpagina's sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Resultaat:
Voldoende
2.4.4 Linkdoel (in context)
Niveau A
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 2.4.4
Algemene bevindingen
Beginpagina
- (content?) Op de pagina staat een link in de hero. De linktekst is "Ontdek duizenden unieke manieren om vrijwilligerswerk te doen Deedmob, jouw partner om vrijwilligerswerk te moderniseren Ga aan de slag!". Het linkdoel is niet duidelijk af te leiden uit alleen deze linktekst of uit de (door software bepaalde) context van de link.
- Beschrijving: Software kan het linkdoel niet bepalen uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met de door software bepaalde linkcontext.
- Oorzaak: Linkdoel is niet duidelijk af te leiden uit de linktekst of de linktekst samen met de (door software bepaalde) context van de link.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor mensen die gebruik maken van een schermlezer.
- Maatregel: Geef links een linktekst waaruit het doel van de link duidelijk is af te leiden. Zorg dat een linktekst voor ieder linkdoel uniek is.
Beginpagina (Engels)
- (content?) Op de pagina staat een link in de hero. De linktekst is "Explore thousands of unique ways to volunteer Deedmob, your partner to modernize volunteering Discover opportunities". Het linkdoel is niet duidelijk af te leiden uit alleen deze linktekst of uit de (door software bepaalde) context van de link.
- Beschrijving: Software kan het linkdoel niet bepalen uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met de door software bepaalde linkcontext.
- Oorzaak: Linkdoel is niet duidelijk af te leiden uit de linktekst of de linktekst samen met de (door software bepaalde) context van de link.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor mensen die gebruik maken van een schermlezer.
- Maatregel: Geef links een linktekst waaruit het doel van de link duidelijk is af te leiden. Zorg dat een linktekst voor ieder linkdoel uniek is.
Sustainable Development Goals
- (content?) Op de pagina staan meerdere links met de linktekst "Vind mogelijkheden". Iedere link heeft een ander linkdoel. Het linkdoel is niet duidelijk af te leiden uit alleen deze linktekst of uit de (door software bepaalde) context van de link. De linktekst is niet uniek voor het linkdoel.
- Beschrijving: Software kan het linkdoel niet bepalen uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met de door software bepaalde linkcontext.
- Oorzaak: Linkdoel is niet duidelijk af te leiden uit de linktekst of de linktekst samen met de (door software bepaalde) context van de link.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor mensen die gebruik maken van een schermlezer.
- Maatregel: Geef links een linktekst waaruit het doel van de link duidelijk is af te leiden. Zorg dat een linktekst voor ieder linkdoel uniek is.
2.4.5 Meerdere manieren
Niveau AA
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 2.4.5
Algemene bevindingen
- Op de website zijn pagina’s niet op meerdere manieren te vinden. Er is geen sitemap of zoekfunctie.
- Beschrijving: Er is niet meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden. De webpagina is geen resultaat van, of een stap in, een proces.
- Oorzaak: Webpagina is niet op meer dan één manier te vinden.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor mensen die gebruik maken van het toetsenbord en mensen die gebruik maken van een schermlezer.
- Maatregel: Zorg dat webpagina’s op meerdere manieren te bereiken zijn. Gebruik bijvoorbeeld twee van de volgende manieren: een navigatie, een zoekfunctie en/of een sitemap.
2.4.6 Koppen en labels
Niveau AA
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Resultaat:
Voldoende
2.4.7 Focus zichtbaar
Niveau AA
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Resultaat:
Voldoende
Richtlijn 2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren
Niveau A
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Resultaat:
Voldoende
2.5.2 Aanwijzerannulering
Niveau A
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Resultaat:
Voldoende
2.5.3 Label in naam
Niveau A
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 2.5.3
Algemene bevindingen
- Op de website staat een taal-selectie in de footer. De toegankelijke naam is "Taal"/"Language" (via het aria-label-attribuut). De zichtbare tekst is "Nederlands (Dutch)"/"English". De zichtbare tekst komt niet voor in de toegankelijke naam.
- Code:
- Beschrijving: Naam van een component van de gebruikersinterface die tekst bevat, bevat niet alle tekst die visueel wordt weergegeven.
- Oorzaak: Toegankelijke naam bevat niet alle zichtbare tekst.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor mensen die gebruik maken van spraakherkenningsoftware.
- Maatregel: Zorg dat de toegankelijke naam van een bedieningselement minimaal alle zichtbare tekst bevat. Begin de toegankelijke naam met de zichtbare tekst en gebruik dezelfde volgorde.
2.5.4 Bewegingsactivering
Niveau A
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Resultaat:
Voldoende
Principe 3: Begrijpelijk
Richtlijn 3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina
Niveau A
De standaard menselijke taal van diverse webpagina's kan door software bepaald worden.
Resultaat:
Voldoende
3.1.2 Taal van onderdelen
Niveau AA
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Resultaat:
Voldoende
Richtlijn 3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus
Niveau A
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Resultaat:
Voldoende
3.2.2 Bij input
Niveau A
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 3.2.2
Algemene bevindingen
- Op de website staat een taal-selectie in de footer. Als een keuze wordt gemaakt uit de keuzelijst dan komt belangrijke verandering in de content van de webpagina voor. De pagina wordt herladen en de focus wordt verplaatst.
- Beschrijving: Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt automatisch een contextwijziging.
- Oorzaak: Bij input komt een belangrijke verandering in de content van de webpagina voor.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor mensen die een cognitieve beperking hebben en mensen die een fysieke beperking hebben.
- Maatregel: Zorg dat het invullen van een formulierelement niet zomaar een grote verandering in de content van de webpagina in gang zet.
3.2.3 Consistente navigatie
Niveau AA
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Resultaat:
Voldoende
3.2.4 Consistente identificatie
Niveau AA
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Resultaat:
Voldoende
Richtlijn 3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Fout identificatie
Niveau A
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 3.3.1
Activiteit: Medewerker Programma commissie
- Op de pagina staat een "Aanmelden"-knop. Dit bedieningselement triggert een dialoogvenster. In dit dialoogvenster staat een formulier. Bij het niet, onjuist of onvolledig invullen van het formulier verschijnt een foutmelding. Deze foutmelding wordt gegenereerd met HTML-formuliervalidatie. De foutmelding beschrijft niet in tekst waar de fout is en de foutmelding is niet gekoppeld aan het onderdeel waar de fout zit.
- Beschrijving: Invoerfout die automatisch ontdekt wordt, wordt niet goed aan de gebruiker meegedeeld. Het onderdeel waar de fout zit wordt niet geïdentificeerd.
- Oorzaak: Foutmelding is gegenereerd door HTML-formuliervalidatie.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor mensen die gebruik maken van een schermlezer.
- Maatregel: Gebruik geen HTML-formuliervalidatie. Gebruik client-side-validatie.
Meld jouw organisatie aan
- Op de pagina staat een formulier. Bij het niet, onjuist of onvolledig invullen van het formulier verschijnt een foutmelding. Deze foutmelding wordt gegenereerd met HTML-formuliervalidatie. De foutmelding beschrijft niet in tekst waar de fout is en de foutmelding is niet gekoppeld aan het onderdeel waar de fout zit.
- Beschrijving: Invoerfout die automatisch ontdekt wordt, wordt niet goed aan de gebruiker meegedeeld. Het onderdeel waar de fout zit wordt niet geïdentificeerd.
- Oorzaak: Foutmelding is gegenereerd door HTML-formuliervalidatie.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor mensen die gebruik maken van een schermlezer.
- Maatregel: Gebruik geen HTML-formuliervalidatie. Gebruik client-side-validatie.
3.3.2 Labels of instructies
Niveau A
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Resultaat:
Voldoende
3.3.3 Foutsuggestie
Niveau AA
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Resultaat:
Niet van toepassing
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Niveau AA
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door gebruikers bedienbaar gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
- Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voor de verzending wordt voltooid.
Resultaat:
Voldoende
Principe 4: Robuust
Richtlijn 4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen
Niveau A
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Resultaat:
Voldoende
4.1.2 Naam, rol, waarde
Niveau A
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role), door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Resultaat:
Voldoende
4.1.3 Statusberichten
Niveau AA
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Resultaat:
Voldoende
Technologieën
De volgende webtechnologieën worden gebruikt:
- HTML
- CSS
- JavaScript
- SVG
- WAI-ARIA
Onderbouwing
Webbrowsers
De volgende webbrowsers zijn gebruikt tijdens dit onderzoek:
- Google Chrome (versie 129)
- Microsoft Edge (versie 129)
- Mozilla Firefox (versie 130)
- Apple Safari (versie 18.0)
Software
De volgende software is gebruikt tijdens dit onderzoek:
- Adobe Acrobat Pro DC
- NVDA
- VoiceOver