Downloads
Uitvoering
WCAG.nl is een ervaren onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van digitale toegankelijkheid. Wij voeren toegankelijkheidsonderzoek uit en adviseren bij het toegankelijk maken van websites en documenten.
Samenvatting
Dit onderzoeksrapport beschrijft in welke mate de inhoud van de website van Raad Volksgezondheid en Samenleving voldoet aan WCAG 2.1 niveau A en AA. Dit onderzoek is uitgevoerd volgens de evaluatiemethode WCAG-EM. Het onderzoek is afgerond op 14 november 2024.
Uit het onderzoek is gebleken dat nog niet volledig wordt voldaan aan WCAG 2.1. Op dit moment voldoet de content op de website aan 18 van de 29 succescriteria. De website is over het algemeen van goede kwaliteit. Op de website is rekening gehouden met ondertitels, kleurgebruik en links. Toch zijn er nog een paar problemen gevonden. Zie de uitgebreide rapportage voor een overzicht van alle bevindingen. In de rapportage worden slechts voorbeelden gegeven van aangetroffen problemen.
Omdat het onderzoek uit een steekproef bestaat, kan het zijn dat een probleem niet gesignaleerd wordt. Het kan dan bij een volgend onderzoek anders worden beoordeeld. De steekproef is representatief voor alle content op het getoetste domein, inclusief eventueel genoemde deel-, sub- en andere domeinen die in de scope van dit onderzoek vallen. Het onderzoek is een momentopname. Bij het doorvoeren van verbeteringen kunnen nieuwe toegankelijkheidsproblemen ontstaan.
Gegevens
Raad voor Volksgezondheid & Samenleving
- Alle pagina's op https://www.raadrvs.nl/
- Alle documenten op https://www.raadrvs.nl/
De website is onderzocht op conformiteit aan WCAG 2.1 AA.
De website is onderzocht op ondersteuning voor gangbare browsers en hulptechnologieën.
Het onderzoek is uitgevoerd volgens evaluatiemethode WCAG-EM.
De volgende succescriteria zijn uitgesloten van het onderzoek omdat dit een deelonderzoek content is:
- 1.3.4 Weergavestand
- 1.3.5 Identificeer het doel van de input
- 1.4.4 Herschalen van tekst
- 1.4.12 Tekstafstand
- 1.4.13 Content bij hover of focus
- 2.1.1 Toetsenbord
- 2.1.4 Enkel teken sneltoetsen
- 2.2.1 Timing aanpasbaar
- 2.4.1 Blokken omzeilen
- 2.4.3 Focus volgorde
- 2.4.5 Meerdere manieren
- 2.4.7 Focus zichtbaar
- 2.5.1 Aanwijzergebaren
- 2.5.2 Aanwijzerannulering
- 2.5.4 Bewegingsactivering
- 3.2.1 Bij focus
- 3.2.2 Bij input
- 3.2.3 Consistente navigatie
- 3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
- 4.1.1 Parsen
- 4.1.3 Statusberichten
Uitgebreide rapportage
Overzicht
In dit rapport wordt gerapporteerd over 29 succescriteria van een deelonderzoek content op WCAG 2.1 AA. Resultaten van het onderzoek:
Principe 1: Waarneembaar
Richtlijn 1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content
Niveau A
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
- Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft deze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
- Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
- Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
- Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat ze genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 1.1.1
Algemene bevindingen
- Op de vervolgpagina's staat er bovenin het logo met de tekst "Raad Volksgezondheid & Samenleving," Dit logo is ook een link naar de beginpagina. Dit logo heeft een tekstalternatief "Logo RVS – Naar de homepage van raadrvs.nl." De link is goed beschreven in het tekstalternatief, maar niet de tekst die op het logo staat. Vermeld ook "Raad Volksgezondheid & Samenleving" in het tekstalternatief.
- Code:
- Beschrijving: Niet-tekstuele content heeft geen tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient.
- Oorzaak: Afbeelding die informatie overdraagt heeft een tekstalternatief dat niet juist beschrijft wat er op de afbeelding te zien is.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Geef afbeeldingen die informatie overdragen een tekstalternatief dat beschrijft wat er op de afbeelding te zien is.
Werkagenda 2024-2028 (PDF)
- Op pagina 1 staat het logo van Raad Volksgezondheid & Samenleving. Dit logo draagt informatie over. Deze afbeelding is niet gemarkeerd als Figure en het heeft geen tekstalternatief.
- Beschrijving: Niet-tekstuele content heeft geen tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient.
- Oorzaak: Afbeelding die informatie overdraagt heeft geen tekstalternatief.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Markeer afbeeldingen die informatie overdragen als Figuur/Figure en voeg een tekstalternatief toe.
- In het document staan veel decoratieve vormen (bijvoorbeeld de "&" teken), illustraties en foto's. Deze afbeeldingen zijn decoratief, maar ze zijn gemarkeerd als Figure. Deze afbeeldingen worden niet verborgen voor de hulptechnologieën.
- Beschrijving: Niet-tekstuele content dat puur decoratief is wordt niet genegeerd door hulptechnologie.
- Oorzaak: Afbeelding die puur decoratief is kan niet worden genegeerd door hulptechnologie.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Zorg dat hulptechnologie afbeeldingen die puur decoratief zijn kan negeren. Markeer deze afbeelding als Artifact.
- Op pagina 50 staan de iconen van Linkedin en Twitter. Deze afbeeldingen dragen informatie over. Deze afbeeldingen zijn niet gemarkeerd als Figure en hebben geen tekstalternatief.
- Beschrijving: Niet-tekstuele content heeft geen tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient.
- Oorzaak: Afbeelding die informatie overdraagt heeft geen tekstalternatief.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Markeer afbeeldingen die informatie overdragen als Figuur/Figure en voeg een tekstalternatief toe.
Brief Zorg voor Gezond Bewegen (PDF)
- Bovenin in het document staan drie logo's van de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving, de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur en van de Nederlandse Sportraad. Deze afbeeldingen dragen informatie over. Deze afbeeldingen zijn niet gemarkeerd als Figure en ze hebben geen tekstalternatief.
- Beschrijving: Niet-tekstuele content heeft geen tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient.
- Oorzaak: Afbeelding die informatie overdraagt heeft geen tekstalternatief.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Markeer afbeeldingen die informatie overdragen als Figuur/Figure en voeg een tekstalternatief toe.
- Op pagina 5 staan drie handtekeningen. Deze afbeeldingen zijn gemarkeerd als <Figure>, maar ze hebben geen tekstalternatief.
- Beschrijving: Niet-tekstuele content heeft geen tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient.
- Oorzaak: Afbeelding die informatie overdraagt heeft geen tekstalternatief.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Markeer afbeeldingen die informatie overdragen als Figuur/Figure en voeg een tekstalternatief toe.
Richtlijn 1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Niveau A
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Resultaat:
Niet van toepassing
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Niveau A
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Resultaat:
Voldoende
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Niveau A
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 1.2.3
Maak het verschil! Zelf aan de slag met mensbeelden
- Op de pagina staat een filmpje "Zelf aan de slag met mensbeelden. Leermodule Mensbeelden bij beleid." In dit filmpje staat op meerdere momenten tekst in beeld. Deze tekst is niet overgenomen in de audiodescriptie. Het wordt ook niet vermeld in de transcript onder het filmpje.
- Beschrijving: Er wordt geen volledige audiodescriptie geleverd bij vooraf opgenomen videocontent. Het filmpje is geen media-alternatief voor tekst.
- Oorzaak: De audiodescriptie is niet volledig omdat de belangrijke tekst in beeld niet volledig is overgenomen.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die blind of slechtziend zijn.
- Maatregel: Voeg een volledige audiodescriptie toe aan alle filmpjes. Zorg dat de belangrijke beelden en de belangrijke tekst wordt beschreven. Of voeg een toegankelijk alternatief toe, zoals een volledig transcript.
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Niveau AA
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Resultaat:
Niet van toepassing
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Niveau AA
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 1.2.5
Maak het verschil! Zelf aan de slag met mensbeelden
- Op de pagina staat een filmpje "Zelf aan de slag met mensbeelden. Leermodule Mensbeelden bij beleid." In dit filmpje staat op meerdere momenten tekst in beeld. Deze tekst is niet overgenomen in de audiodescriptie.
- Beschrijving: Er wordt geen volledige audiodescriptie geleverd bij vooraf opgenomen videocontent.
- Oorzaak: De audiodescriptie is niet volledig omdat de belangrijke tekst in beeld niet volledig is overgenomen.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die blind of slechtziend zijn.
- Maatregel: Voeg een volledige audiodescriptie toe aan alle filmpjes. Zorg dat de belangrijke beelden en de belangrijke tekst wordt beschreven.
Richtlijn 1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties
Niveau A
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 1.3.1
Contact
- In het onderdeel "Vragen en verzoeken" staan dikgedrukte teksten zoals "Verzoeken aan de voorzitter of directeur RVS" en "Vragen over facturen en vacatures bij de RVS". Deze teksten hebben de functie van een kop, maar ze zijn niet opgemaakt met een kop-element.
- Code:
- Beschrijving: Informatie, structuur en relaties die door presentatie worden overgebracht kunnen niet goed door software worden bepaald. De informatie, structuur en relaties zijn niet beschikbaar in tekst.
- Oorzaak: Tekst dat er uit ziet als een kop, is in de code niet opgemaakt als kop.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Gebruik de juiste HTML-elementen voor koppen. Koppen moeten worden opgemaakt met de elementen <h1> t/m <h6>.
Uitnodigen raadslid of adviseur
- Op de pagina staat een contactformulier. In dit contactformulier staan dikgedrukte teksten "Over uw verzoek", "Over de bijeenkomst", "Uw contactgegevens" en "Informatie over de verwerking van uw persoonsgegevens." Deze teksten hebben de functie van een kop, maar ze zijn niet opgemaakt met een kop-element.
- Code:
- Beschrijving: Informatie, structuur en relaties die door presentatie worden overgebracht kunnen niet goed door software worden bepaald. De informatie, structuur en relaties zijn niet beschikbaar in tekst.
- Oorzaak: Tekst dat er uit ziet als een kop, is in de code niet opgemaakt als kop.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Gebruik de juiste HTML-elementen voor koppen. Koppen moeten worden opgemaakt met de elementen <h1> t/m <h6>.
Aanmelden nieuwsbrief
- In het onderdeel "Aanmelden" staan twee links onder elkaar. Deze tekst is een lijst, maar het is niet opgemaakt met een lijst-element.
- Code:HTML
<p><a href="https://rvsnieuwsbrief.yellenge.nl/registration/#/participants" class="external" aria-label="Aanmelden voor de RVS nieuwsbrief kan via deze link. (opent externe website)">Aanmelden voor de RVS nieuwsbrief kan via deze link.</a></p> <p><a href="https://www.nieuwsbriefadviesraden.nl/aanmelden/" class="external" aria-label="Aanmelden voor de Gezamenlijke Nieuwsbrief van de Adviesraden kan via deze link. (opent externe website)">Aanmelden voor de Gezamenlijke Nieuwsbrief van de Adviesraden kan via deze link.</a></p>
- Beschrijving: Informatie, structuur en relaties die door presentatie worden overgebracht kunnen niet goed door software worden bepaald. De informatie, structuur en relaties zijn niet beschikbaar in tekst.
- Oorzaak: Tekst dat er uit ziet als een lijst, is in de code niet opgemaakt als lijst.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Gebruik de juiste HTML-elementen voor lijsten. Lijsten worden opgemaakt met de elementen <ul> (ongeordende lijst) of <ol> (geordende lijst).
- Code:
Werkagenda 2024-2028
- In het onderdeel "1. Onbegrensd zorgen?" > "Adviesonderwerpen" staat een link "Naar de adviespagina." Deze link heeft geen functie van een kop, maar het is opgemaakt met een kop-element <h3>.
Dit is ook het geval in andere accordeons "Adviesonderwerpen."
- Code:
- Beschrijving: Informatie, structuur en relaties die door presentatie worden overgebracht kunnen niet goed door software worden bepaald. De informatie, structuur en relaties zijn niet beschikbaar in tekst.
- Oorzaak: Tekst dat geen kop is, is in de code opgemaakt als kop.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Gebruik de juiste HTML-elementen voor tekst. Alleen koppen mogen worden opgemaakt met de elementen <h1> t/m <h6>.
Werkagenda 2024-2028 (PDF)
- De kopteksten in het hele document zijn niet opgemaakt met een kop-markering.
- Beschrijving: Informatie, structuur en relaties die door presentatie worden overgebracht kunnen niet goed door software worden bepaald. De informatie, structuur en relaties zijn niet beschikbaar in tekst.
- Oorzaak: Tekst die een kop is, is niet opgemaakt met een kop-markering.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Gebruik de juiste markering voor koppen.
- Op pagina 6 in het onderdeel "Samenstelling Raad" staat een opsomming van namen. Deze tekst heeft de functie van een lijst, maar het is niet opgemaakt met een lijst-markering.
- Beschrijving: Informatie, structuur en relaties die door presentatie worden overgebracht kunnen niet goed door software worden bepaald. De informatie, structuur en relaties zijn niet beschikbaar in tekst.
- Oorzaak: Tekst die een lijst is, is niet opgemaakt met de juiste markering.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Gebruik de juiste markering voor lijsten.
Brief Zorg voor Gezond Bewegen (PDF)
- In het document staan schuingedrukte teksten, zoals "Gezondheid en welzijn van Nederlanders onder druk" op pagina 1. Deze teksten hebben de functie van een kop, maar ze zijn niet opgemaakt met een kop-markering.
- Beschrijving: Informatie, structuur en relaties die door presentatie worden overgebracht kunnen niet goed door software worden bepaald. De informatie, structuur en relaties zijn niet beschikbaar in tekst.
- Oorzaak: Tekst die een kop is, is niet opgemaakt met een kop-markering.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Gebruik de juiste markering voor koppen.
- Op pagina 1 en 5 staan tabellen die de tekst op de pagina indelen. Deze teksten hebben geen functie van een tabel, maar ze zijn gemarkeerd als tabel.
- Beschrijving: Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen niet goed door software worden bepaald. De informatie, structuur en relaties zijn niet beschikbaar in tekst.
- Oorzaak: Gegevens die geen tabel zijn, worden wel gemarkeerd als tabel.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor mensen die gebruik maken van een schermlezer.
- Maatregel: Gebruik de juiste markeringen voor tabellen. Alleen datatabellen mogen worden opgemaakt met een 'Tabel'-markering (<Table>-tag) Tekst wordt (doorgaans) gemarkeerd met een 'Paragraaf'-markering (<P>-tag).
- Op pagina's 1-4 staan annotaties in de tekst die verwijzen naar de voettekst. Deze annotaties zijn niet gemarkeerd als annotatie.
- Beschrijving: Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen niet goed door software worden bepaald. De informatie, structuur en relaties zijn niet beschikbaar in tekst.
- Oorzaak: Tekst die een annotatie is, wordt niet gemarkeerd als annotatie.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor mensen die gebruik maken van een schermlezer.
- Maatregel: Gebruik de juiste markeringen voor annotaties. Een annotatie wordt gemarkeerd met een 'Verwijzing'-markering (<Reference>-tag). Zorg dat deze is gekoppeld aan een 'Notitie'-markering (<Note>-tag).
1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Niveau A
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 1.3.2
Werkagenda 2024-2028 (PDF)
- Op pagina 21-22 staan er teksten met koppen "Wat is de opgave?" en "Onze bijdragen." Deze teksten zijn niet gemarkeerd voor toegankelijkheid. Deze teksten zijn niet meegenomen in de leesvolgorde.
- Beschrijving: Software kan geen correcte leesvolgorde bepalen.
- Oorzaak: Leesvolgorde is niet juist ingesteld.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Zorg dat alle content op een correcte en logische volgorde wordt meegenomen in de leesvolgorde.
Brief Zorg voor Gezond Bewegen (PDF)
- De leesvolgorde is niet juist gecodeerd op de pagina's met de annotaties. De teksten in de voettekst staan niet op de juiste plek in de leesvolgorde. Bijvoorbeeld op pagina 4 wordt de inhoud van de voettekst voorgelezen voor de lijst waar de annotaties vermeld staan.
- Beschrijving: Software kan geen correcte leesvolgorde bepalen.
- Oorzaak: Leesvolgorde is niet juist ingesteld.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Zorg dat alle content op een correcte en logische volgorde wordt meegenomen in de leesvolgorde.
- Bovenin op pagina 3 staat een alinea. De tekst die begint met "Daarnaast draagt een groene leefomgeving bij aan andere opgaven: verkoeling tijdens hete zomers..." is niet gemarkeerd met een <P> markering. Deze tekst is niet meegenomen in de leesvolgorde.
- Beschrijving: Software kan geen correcte leesvolgorde bepalen.
- Oorzaak: Leesvolgorde is niet juist ingesteld.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Zorg dat alle content op een correcte en logische volgorde wordt meegenomen in de leesvolgorde.
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Niveau A
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Resultaat:
Voldoende
1.3.4 Weergavestand
Niveau AA
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Resultaat:
Niet getoetst
Dit succescriterium is niet onderzocht omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
1.3.5 Identificeer het doel van de input
Niveau AA
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis voor formulier-invoergegevens.
Resultaat:
Niet getoetst
Dit succescriterium is niet onderzocht omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
Richtlijn 1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur
Niveau A
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Resultaat:
Voldoende
1.4.2 Geluidsbediening
Niveau A
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Resultaat:
Voldoende
1.4.3 Contrast (minimum)
Niveau AA
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 1.4.3
Algemene bevindingen
- Op de website staat een gele balk met een broodkruimelpad. De links in het broodkruimelpad hebben niet genoeg contrast met de gele achtergrond. Contrastverhouding van 4,1:1 gemeten (#5B6770 op #FFD500).
- Beschrijving: Tekst heeft een contrastverhouding dat is lager dan 4,5:1.
- Oorzaak: Tekst heeft niet genoeg contrast.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die slechtziend of kleurenblind zijn.
- Maatregel: Gebruik genoeg contrast voor tekst. Tekst moet een contrastverhouding van minimaal 4,5:1 hebben.
Beginpagina
- Op de pagina staat een navigatie met de gele teksten "Adviezen", "Over de RVS" en "Actueel." Deze teksten hebben niet genoeg contrast met de grijze achtergrond. Contrastverhouding van 4,1:1 gemeten (#FFD500 op #5B6770).
- Beschrijving: Tekst heeft een contrastverhouding dat is lager dan 4,5:1.
- Oorzaak: Tekst heeft niet genoeg contrast.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die slechtziend of kleurenblind zijn.
- Maatregel: Gebruik genoeg contrast voor tekst. Tekst moet een contrastverhouding van minimaal 4,5:1 hebben.
Over de RVS
- Op de pagina staat een beeldschermbrede afbeelding met een link "Naar de website van het Centrum voor Ethiek en Gezondheid." Deze tekst heeft niet overal genoeg contrast met de achtergrondafbeelding. Contrastverhouding van 1,7:1 gemeten (#FFFFFF op #C4C6C5) (benadering).
- Beschrijving: Tekst heeft een contrastverhouding dat is lager dan 4,5:1.
- Oorzaak: Tekst heeft niet genoeg contrast.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die slechtziend of kleurenblind zijn.
- Maatregel: Gebruik genoeg contrast voor tekst. Tekst moet een contrastverhouding van minimaal 4,5:1 hebben.
Recht doen aan impact en waarden
- Op de pagina staat een beeldschermbrede afbeelding met de tekst "Recht doen aan impact en waarden." Deze tekst heeft niet genoeg contrast met de achtergrondafbeelding. Contrastverhouding van 2,4:1 gemeten (#FFFFFF op #B6A87F) (benadering).
- Beschrijving: Grote tekst heeft een contrastverhouding dat is lager dan 3:1.
- Oorzaak: Grote tekst heeft niet genoeg contrast.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die slechtziend of kleurenblind zijn.
- Maatregel: Gebruik genoeg contrast voor grote tekst. Grote tekst moet een contrastverhouding van minimaal 3:1 hebben.
- Op de pagina staat een beeldschermbrede afbeelding met de tekst "Naar een toekomstbestendig en evenwichtig wettelijk kader voor de aanpak van pandemieën." Deze tekst heeft niet genoeg contrast met de achtergrondafbeelding. Contrastverhouding van 3,9:1 gemeten (#FFFFFF op #8F7F53) (benadering).
- Beschrijving: Tekst heeft een contrastverhouding dat is lager dan 4,5:1.
- Oorzaak: Tekst heeft niet genoeg contrast.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die slechtziend of kleurenblind zijn.
- Maatregel: Gebruik genoeg contrast voor tekst. Tekst moet een contrastverhouding van minimaal 4,5:1 hebben.
Werkagenda 2024-2028 (PDF)
- Op pagina 9 staat een tekst. In deze tekst staan twee gele "&" tekens. Deze tekens hebben niet genoeg contrast met de roze achtergrond. Contrastverhouding van 1,5:1 gemeten (#FFDB00 op #F39B94).
- Beschrijving: Grote tekst heeft een contrastverhouding dat is lager dan 3:1.
- Oorzaak: Grote tekst heeft niet genoeg contrast.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die slechtziend of kleurenblind zijn.
- Maatregel: Gebruik genoeg contrast voor grote tekst. Grote tekst moet een contrastverhouding van minimaal 3:1 hebben.
- Op pagina 6 staan witte "&" tekens op gele achtergrond. Deze teksten hebben niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,4:1 gemeten (#FFFFFF op #FFDB00).
- Beschrijving: Tekst heeft een contrastverhouding dat is lager dan 4,5:1.
- Oorzaak: Tekst heeft niet genoeg contrast.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die slechtziend of kleurenblind zijn.
- Maatregel: Gebruik genoeg contrast voor tekst. Tekst moet een contrastverhouding van minimaal 4,5:1 hebben.
- Op pagina 13 staat een witte tekst "Wie zijn wij?" op roze achtergrond. Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,1:1 gemeten (#FFFFFF op #F39B95).
- Beschrijving: Tekst heeft een contrastverhouding dat is lager dan 4,5:1.
- Oorzaak: Tekst heeft niet genoeg contrast.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die slechtziend of kleurenblind zijn.
- Maatregel: Gebruik genoeg contrast voor tekst. Tekst moet een contrastverhouding van minimaal 4,5:1 hebben.
- Op pagina 21 staan roze kopteksten zoals "Wat is de opgave?" op roze achtergrond. Deze teksten hebben niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 3,7:1 gemeten (#E50075 op #FCE3E0).
- Beschrijving: Tekst heeft een contrastverhouding dat is lager dan 4,5:1.
- Oorzaak: Tekst heeft niet genoeg contrast.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die slechtziend of kleurenblind zijn.
- Maatregel: Gebruik genoeg contrast voor tekst. Tekst moet een contrastverhouding van minimaal 4,5:1 hebben.
1.4.4 Herschalen van tekst
Niveau AA
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Resultaat:
Niet getoetst
Dit succescriterium is niet onderzocht omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Niveau AA
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Resultaat:
Voldoende
1.4.10 Reflow
Niveau AA
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.;
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Resultaat:
Voldoende
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Niveau AA
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Resultaat:
Voldoende
1.4.12 Tekstafstand
Niveau AA
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar ten minste 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar ten minste 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatiëren van letters) naar ten minste 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatiëren van woorden naar ten minste 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze eigenschappen voor tekststijl in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Resultaat:
Niet getoetst
Dit succescriterium is niet onderzocht omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
1.4.13 Content bij hover of focus
Niveau AA
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Resultaat:
Niet getoetst
Dit succescriterium is niet onderzocht omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
Principe 2: Bedienbaar
Richtlijn 2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord
Niveau A
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Resultaat:
Niet getoetst
Dit succescriterium is niet onderzocht omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
2.1.2 Geen toetsenbordval
Niveau A
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Resultaat:
Voldoende
2.1.4 Enkel teken sneltoetsen
Niveau A
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste een van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijv. Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Resultaat:
Niet getoetst
Dit succescriterium is niet onderzocht omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
Richtlijn 2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar
Niveau A
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Resultaat:
Niet getoetst
Dit succescriterium is niet onderzocht omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Niveau A
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Resultaat:
Voldoende
Richtlijn 2.3 Toevallen
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Niveau A
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Resultaat:
Voldoende
Richtlijn 2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen
Niveau A
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Resultaat:
Niet getoetst
Dit succescriterium is niet onderzocht omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
2.4.2 Paginatitel
Niveau A
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 2.4.2
Werkagenda 2024-2028 (PDF)
- Titel is niet ingesteld in de eigenschappen van het document.
- Beschrijving: Document heeft geen titel.
- Oorzaak: Er is geen titel ingevuld.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel en bezoekers met een cognitieve beperking, bezoekers die gemakkelijk afgeleid zijn en bezoekers met een leerstoornis.
- Maatregel: Geef documenten een titel die het onderwerp of doel van van het document beschrijft.
Brief Zorg voor Gezond Bewegen (PDF)
- Titel is niet ingesteld in de eigenschappen van het document.
- Beschrijving: Document heeft geen titel.
- Oorzaak: Er is geen titel ingevuld.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel en bezoekers met een cognitieve beperking, bezoekers die gemakkelijk afgeleid zijn en bezoekers met een leerstoornis.
- Maatregel: Geef documenten een titel die het onderwerp of doel van van het document beschrijft.
2.4.3 Focus volgorde
Niveau A
Als in webpagina's sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Resultaat:
Niet getoetst
Dit succescriterium is niet onderzocht omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
2.4.4 Linkdoel (in context)
Niveau A
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Resultaat:
Voldoende
2.4.5 Meerdere manieren
Niveau AA
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Resultaat:
Niet getoetst
Dit succescriterium is niet onderzocht omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
2.4.6 Koppen en labels
Niveau AA
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 2.4.6
Weblog
- Op de pagina staan 8 blogberichten met de titel "Blogreeks Is dit wel verantwoord: Het ontwarren van de Gordiaanse knoop". Deze titels zijn ook kopteksten. Deze kopteksten zijn niet uniek. Voeg bijvoorbeeld "deel 1" of de naam van de auteur aan de kopteksten.
- Code:
- Beschrijving: Kopteksten zijn niet uniek.
- Oorzaak: Kopteksten zijn niet uniek.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Gebruik unieke kopteksten. Voeg bijvoorbeeld de naam van de auteur aan de titel.
Werkagenda 2024-2028
- Op de pagina staan meerdere knoppen "Meer informatie" en "Advies onderwerpen." De labels op deze knoppen zijn niet uniek.
- Beschrijving: Label op een knop beschrijft niet goed het doel van de knop.
- Oorzaak: Label bij een bedieningselement beschrijft niet goed het resultaat van de actie.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Zorg voor duidelijke labels op knoppen. Een goed label voor een knop beschrijft precies wat er gebeurt als het wordt gebruikt en is uniek.
2.4.7 Focus zichtbaar
Niveau AA
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Resultaat:
Niet getoetst
Dit succescriterium is niet onderzocht omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
Richtlijn 2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren
Niveau A
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Resultaat:
Niet getoetst
Dit succescriterium is niet onderzocht omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
2.5.2 Aanwijzerannulering
Niveau A
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Resultaat:
Niet getoetst
Dit succescriterium is niet onderzocht omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
2.5.3 Label in naam
Niveau A
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 2.5.3
Algemene bevindingen
- Op de vervolgpagina's staat het logo met de tekst "Raad Volksgezondheid & Samenleving," Dit logo is ook een link naar de beginpagina. De toegankelijke naam van deze link is "Logo RVS – Naar de homepage van raadrvs.nl." De zichtbare tekst "Raad Volksgezondheid & Samenleving" is niet meegenomen in de toegankelijke naam.
- Code:
- Beschrijving: Naam van een component van de gebruikersinterface die tekst bevat, bevat niet alle tekst die visueel wordt weergegeven.
- Oorzaak: Zichtbare tekst van een bedieningselement komt niet voor in de toegankelijke naam.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van spraakherkenningsoftware.
- Maatregel: Zorg dat de zichtbare tekst volledig is meegenomen in de toegankelijke naam.
2.5.4 Bewegingsactivering
Niveau A
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Resultaat:
Niet getoetst
Dit succescriterium is niet onderzocht omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
Principe 3: Begrijpelijk
Richtlijn 3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina
Niveau A
De standaard menselijke taal van diverse webpagina's kan door software bepaald worden.
Resultaat:
Voldoende
3.1.2 Taal van onderdelen
Niveau AA
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 3.1.2
Over de RVS
- Op de pagina staat een link "English version." De tekst is in het Engels, maar de taalwissel is niet in de code aangegeven.
- Code:
- Beschrijving: Software kan niet de menselijk taal van elke passage of zin in de content bepalen.
- Oorzaak: Taalwissel van tekst is niet aangegeven in de code.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Geef de taal aan van een gedeelte van de tekst dat in een andere taal is geschreven. Markeer het onderdeel met anderstalige tekst met het lang-attribuut.
About the RVS
- Op de pagina staat tekst in het Engels. De standaardtaal van de website is Nederlands. De taalwissel is niet in de code aangegeven.
- Beschrijving: Software kan niet de menselijk taal van elke passage of zin in de content bepalen.
- Oorzaak: Taalwissel van tekst is niet aangegeven in de code.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Geef de taal aan van een gedeelte van de tekst dat in een andere taal is geschreven. Markeer het onderdeel met anderstalige tekst met het lang-attribuut.
Richtlijn 3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus
Niveau A
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Resultaat:
Niet getoetst
Dit succescriterium is niet onderzocht omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
3.2.2 Bij input
Niveau A
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Resultaat:
Niet getoetst
Dit succescriterium is niet onderzocht omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
3.2.3 Consistente navigatie
Niveau AA
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Resultaat:
Niet getoetst
Dit succescriterium is niet onderzocht omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
3.2.4 Consistente identificatie
Niveau AA
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 3.2.4
Adviezen
- Op de pagina staat een link "Adviezen op datum." Deze link verwijst naar een pagina die in de Sitemap "Documenten" wordt genoemd. De links met hetzelfde linkdoel hebben een andere linktekst.
- Beschrijving: Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden niet consistent geïdentificeerd.
- Oorzaak: Links met hetzelfde linkdoel hebben een andere linktekst.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor mensen die een cognitieve beperking hebben en mensen die een visuele beperking hebben.
- Maatregel: Geef meerdere links met hetzelfde link doel steeds dezelfde linktekst.
Adviezen op thema
- In het onderdeel "Adviezen per thema" staan twee links "alfabetische" en "chronologische." Deze links verwijzen naar de pagina "Alle adviezen" en "Documenten." De links met hetzelfde linkdoel hebben een andere linktekst.
- Beschrijving: Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden niet consistent geïdentificeerd.
- Oorzaak: Links met hetzelfde linkdoel hebben een andere linktekst.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor mensen die een cognitieve beperking hebben en mensen die een visuele beperking hebben.
- Maatregel: Geef meerdere links met hetzelfde link doel steeds dezelfde linktekst.
Richtlijn 3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Fout identificatie
Niveau A
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Resultaat:
Voldoende
3.3.2 Labels of instructies
Niveau A
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Resultaat:
Voldoende
3.3.3 Foutsuggestie
Niveau AA
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Resultaat:
Voldoende
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Niveau AA
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door gebruikers bedienbaar gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
- Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voor de verzending wordt voltooid.
Resultaat:
Niet getoetst
Dit succescriterium is niet onderzocht omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
Principe 4: Robuust
Richtlijn 4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen
Niveau A
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Resultaat:
Niet getoetst
Dit succescriterium is niet onderzocht omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
4.1.2 Naam, rol, waarde
Niveau A
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role), door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Resultaat:
Voldoende
4.1.3 Statusberichten
Niveau AA
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Resultaat:
Niet getoetst
Dit succescriterium is niet onderzocht omdat dit onderzoek zich richt op de inhoud van de website.
Technologieën
De volgende webtechnologieën worden gebruikt:
- HTML
- CSS
- WAI-ARIA
- JavaScript
- SVG
Onderbouwing
Webbrowsers
De volgende webbrowsers zijn gebruikt tijdens dit onderzoek:
- Google Chrome (versie 130)
- Microsoft Edge (versie 130)
- Mozilla Firefox (versie 131)
- Apple Safari (versie 18.1)
Software
De volgende software is gebruikt tijdens dit onderzoek:
- Adobe Acrobat Pro DC
- NVDA
- VoiceOver