Downloads
Uitvoering
WCAG.nl is een ervaren onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van digitale toegankelijkheid. Wij voeren toegankelijkheidsonderzoek uit en adviseren bij het toegankelijk maken van websites en documenten.
Samenvatting
Dit onderzoeksrapport beschrijft in welke mate de website van Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd voldoet aan WCAG 2.1, niveau A en AA. Dit onderzoek is uitgevoerd volgens de evaluatiemethode WCAG-EM. Het onderzoek is afgerond op 07 april 2023.
Uit het onderzoek is gebleken dat nog niet volledig wordt voldaan aan WCAG 2.1, niveau A en AA. Op dit moment voldoet de content op de website aan 38 van de 50 succescriteria. De website is over het algemeen van goede kwaliteit. Op de website is rekening gehouden met afbeeldingen, ondertitels, audiodescriptie, structuur, kleurgebruik, herschalen, toetsenbordtoegankelijkheid, skiplinks, links, taal, navigatie, formulieren, code volgens de specificatie. Toch zijn er nog een paar problemen gevonden. Zie de uitgebreide rapportage voor een overzicht van alle bevindingen. In de rapportage worden slechts voorbeelden gegeven van aangetroffen problemen.
Omdat het onderzoek uit een steekproef bestaat, kan het zijn dat een probleem niet gesignaleerd wordt. Het kan dan bij een volgend onderzoek anders worden beoordeeld. De steekproef is representatief voor alle content op het getoetste domein, inclusief eventueel genoemde deel-, sub- en andere domeinen die in de scope van dit onderzoek vallen. Het onderzoek is een momentopname. Bij het doorvoeren van verbeteringen kunnen nieuwe toegankelijkheidsproblemen ontstaan.
Gegevens
Magazine Toezicht Sociaal Domein
- Alle content op https://magazines.toezichtsociaaldomein.nl/
De website is onderzocht op conformiteit aan WCAG 2.1 AA.
De website is onderzocht op ondersteuning voor gangbare browsers en hulptechnologieën.
Het onderzoek is uitgevoerd volgens evaluatiemethode WCAG-EM.
Uitgebreide rapportage
Overzicht
In dit rapport wordt gerapporteerd over 50 succescriteria van een volledig onderzoek website op WCAG 2.1 AA. Resultaten van het onderzoek:
Principe 1: Waarneembaar
Richtlijn 1.1 Tekstalternatieven
1.1.1 Niet-tekstuele content
Niveau A
Alle niet-tekstuele content die aan de gebruiker wordt gepresenteerd, heeft een tekstalternatief dat een gelijkwaardig doel dient, behalve voor de hierna vermelde situaties.
- Bedieningselementen, invoer: Als niet-tekstuele content een bedieningselement is of gebruikersinvoer accepteert, dan heeft deze een naam die het doel ervan beschrijft. (We verwijzen naar succescriterium 4.1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van bedieningselementen en content die gebruikersinvoer accepteren.)
- Op tijd gebaseerde media: Als niet-tekstuele content op tijd gebaseerde media is, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content. (We verwijzen naar Richtlijn 1.2 voor aanvullende eisen ten aanzien van media.)
- Test: Als niet-tekstuele content een test of oefening is die, als ze door middel van tekst gepresenteerd wordt onjuist zou zijn, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- Zintuiglijk: Als niet-tekstuele content primair is bedoeld om een specifieke zintuiglijke ervaring te creëren, dan leveren tekstalternatieven ten minste een beschrijving van de niet-tekstuele content.
- CAPTCHA: Als het doel van niet-tekstuele content is om te bevestigen dat content wordt gebruikt door een persoon in plaats van een computer, dan worden tekstalternatieven geleverd die het doel van de niet-tekstuele content identificeren en beschrijven. En er worden alternatieve vormen van CAPTCHA aangeboden gebruikmakend van uitvoermodes voor verschillende soorten van zintuiglijke perceptie om tegemoet te komen aan verschillende functiebeperkingen.
- Decoratie, opmaak, onzichtbaar: Als niet-tekstuele content puur decoratief is, slechts voor visuele opmaak wordt gebruikt, of niet aan gebruikers wordt gerepresenteerd, dan wordt het op zo'n manier geïmplementeerd dat ze genegeerd kan worden door hulptechnologie.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 1.1.1
Algemene bevindingen
- In de inhoudsopgave staan 5 afbeeldingen. Deze afbeeldingen zijn decoratief, maar ze zijn niet verbogen voor hulptechnologieën. Deze afbeeldingen dragen geen informatie over en ze zijn niet noodzakelijk voor het begrijpen van de omringende tekst, maar ze hebben een tekstalternatief.
- Beschrijving: Niet-tekstuele content dat puur decoratief is wordt niet genegeerd door hulptechnologie.
- Oorzaak: Afbeelding die puur decoratief is kan niet worden genegeerd door hulptechnologie.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Zorg dat hulptechnologie afbeeldingen die puur decoratief zijn kan negeren. Een afbeelding kan worden genegeerd op een aantal manieren zoals met een leeg alt-attribuut (alt="").
Meerjarenprogramma TSD
- Op de pagina staan twee afbeeldingen met als tekstalternatief "Jongeren op een sportveld." Deze afbeeldingen zijn ook een link. Deze links verwijzen naar twee verschillende versies van het magazine. Het linkdoel van deze links is niet beschreven in het tekstalternatief.
- Beschrijving: Niet-tekstuele content dat een bedieningselement is heeft geen naam die het doel ervan beschrijft.
- Oorzaak: Afbeelding die ook een link is heeft een tekstalternatief dat niet juist het doel van de link beschrijft.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Geef afbeeldingen die ook een link zijn een tekstalternatief dat het doel van de link beschrijft.
Inleiding
- Op de pagina staat een achtergrondafbeelding. Deze afbeelding draagt geen informatie over en het is niet noodzakelijk voor het begrijpen van de tekst. De afbeelding heeft een tekstalternatief 'Leegstaand huis met mensen ervoor". De afbeelding wordt niet verbogen voor hulptechnologieën.
- Beschrijving: Niet-tekstuele content dat puur decoratief is wordt niet genegeerd door hulptechnologie.
- Oorzaak: Afbeelding die puur decoratief is kan niet worden genegeerd door hulptechnologie.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Zorg dat hulptechnologie afbeeldingen die puur decoratief zijn kan negeren. Een afbeelding kan worden genegeerd op een aantal manieren zoals met een leeg alt-attribuut (alt="").
Toezichtlijn 1: Verbreden van toezicht op samenwerking
- Op de pagina staat een achtergrondafbeelding. Deze afbeelding draagt geen informatie over en het is niet noodzakelijk voor het begrijpen van de tekst. Deze afbeelding heeft een tekstalternatief "Loketten met schotten". Deze afbeelding wordt niet verbogen voor hulptechnologieën.
Op de pagina staat een afbeelding. Deze afbeelding draagt geen informatie over en het is niet noodzakelijk voor het begrijpen van de tekst. Deze afbeelding heeft een tekstalternatief "Politie bij speeltuin". Deze afbeelding wordt niet verbogen voor hulptechnologieën.
- Beschrijving: Niet-tekstuele content dat puur decoratief is wordt niet genegeerd door hulptechnologie.
- Oorzaak: Afbeelding die puur decoratief is kan niet worden genegeerd door hulptechnologie.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Zorg dat hulptechnologie afbeeldingen die puur decoratief zijn kan negeren. Een afbeelding kan worden genegeerd op een aantal manieren zoals met een leeg alt-attribuut (alt="").
Toezichtlijn 2: Verdiepen van hardnekkige knelpunten
- Op de pagina staat een achtergrondafbeelding. Deze afbeelding draagt geen informatie over en het is niet noodzakelijk voor het begrijpen van de tekst. Deze afbeelding heeft een tekstalternatief "Praktijkonderwijs". Deze afbeelding wordt niet verbogen voor hulptechnologieën.
Op de pagina staat een afbeelding. Deze afbeelding draagt geen informatie over en het is niet noodzakelijk voor het begrijpen van de tekst. Deze afbeelding heeft een tekstalternatief "Mensen bij de voedselbank". Deze afbeelding wordt niet verbogen voor hulptechnologieën.
- Beschrijving: Niet-tekstuele content dat puur decoratief is wordt niet genegeerd door hulptechnologie.
- Oorzaak: Afbeelding die puur decoratief is kan niet worden genegeerd door hulptechnologie.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Zorg dat hulptechnologie afbeeldingen die puur decoratief zijn kan negeren. Een afbeelding kan worden genegeerd op een aantal manieren zoals met een leeg alt-attribuut (alt="").
Toezichtlijn 3: Reflecteren
- Op de pagina staat een achtergrondafbeelding. Deze afbeelding draagt geen informatie over en het is niet noodzakelijk voor het begrijpen van de tekst. Deze afbeelding heeft een tekstalternatief "Rolfiets bij strand". Deze afbeelding wordt niet verbogen voor hulptechnologieën.
- Beschrijving: Niet-tekstuele content dat puur decoratief is wordt niet genegeerd door hulptechnologie.
- Oorzaak: Afbeelding die puur decoratief is kan niet worden genegeerd door hulptechnologie.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Zorg dat hulptechnologie afbeeldingen die puur decoratief zijn kan negeren. Een afbeelding kan worden genegeerd op een aantal manieren zoals met een leeg alt-attribuut (alt="").
Richtlijn 1.2 Op tijd gebaseerde media
1.2.1 Louter-geluid en louter-videobeeld (vooraf opgenomen)
Niveau A
Voor media met vooraf opgenomen louter-geluid en vooraf opgenomen louter-videobeeld is het volgende waar, behalve als de audio of video een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld:
- Vooraf opgenomen louter-geluid: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-geluid content.
- Vooraf opgenomen louter-videobeeld: Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of een geluidsspoor dat equivalente informatie geeft voor vooraf opgenomen louter-videobeeld content.
Resultaat:
Niet van toepassing
1.2.2 Ondertitels voor doven en slechthorenden (vooraf opgenomen)
Niveau A
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle vooraf opgenomen audiocontent in gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Resultaat:
Niet van toepassing
1.2.3 Audiodescriptie of media-alternatief (vooraf opgenomen)
Niveau A
Er wordt een alternatief geleverd voor op tijd gebaseerde media of audiodescriptie van de vooraf opgenomen videocontent geleverd voor gesynchroniseerde media, behalve als het mediabestand een media-alternatief voor tekst is en duidelijk als zodanig is gelabeld.
Resultaat:
Niet van toepassing
1.2.4 Ondertitels voor doven en slechthorenden (live)
Niveau AA
Er worden ondertitels voor doven en slechthorenden geleverd voor alle live audiocontent in gesynchroniseerde media.
Resultaat:
Niet van toepassing
1.2.5 Audiodescriptie (vooraf opgenomen)
Niveau AA
Er wordt een audiodescriptie geleverd voor alle vooraf opgenomen videocontent in gesynchroniseerde media.
Resultaat:
Niet van toepassing
Richtlijn 1.3 Aanpasbaar
1.3.1 Info en relaties
Niveau A
Informatie, structuur en relaties overgebracht door presentatie kunnen door software bepaald worden of zijn beschikbaar in tekst.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 1.3.1
Meerjarenprogramma TSD 2021 - 2024
- Op de pagina staat de tekst "Meerjarenprogramma TSD 2021 - 2024". Deze tekst heeft geen functie van een kop, maar het is opgemaakt met een kop-element.
- Beschrijving: Informatie, structuur en relaties die door presentatie worden overgebracht kunnen niet goed door software worden bepaald. De informatie, structuur en relaties zijn niet beschikbaar in tekst.
- Oorzaak: Tekst dat geen kop is, is in de code opgemaakt als kop.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Gebruik de juiste HTML-elementen voor tekst. Alleen koppen mogen worden opgemaakt met de elementen <h1> t/m <h6>.
1.3.2 Betekenisvolle volgorde
Niveau A
Als de volgorde waarin content wordt gepresenteerd van invloed is op zijn betekenis, kan een correcte leesvolgorde door software bepaald worden.
Resultaat:
Voldoende
1.3.3 Zintuiglijke eigenschappen
Niveau A
Instructies die geleverd worden om content te begrijpen en te bedienen zijn niet alleen afhankelijk van zintuiglijke eigenschappen van componenten zoals vorm, kleur, omvang, visuele locatie, oriëntatie of geluid.
Resultaat:
Voldoende
1.3.4 Weergavestand
Niveau AA
De content beperkt de weergave en bediening niet tot een enkele presentatie-oriëntatie, zoals staand of liggend, tenzij een specifieke presentatie-oriëntatie essentieel is.
Resultaat:
Voldoende
1.3.5 Identificeer het doel van de input
Niveau AA
Het doel van elk invoerveld waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld, kan door software bepaald worden wanneer:
- Het invoerveld een doel dient dat is geïdentificeerd in de paragraaf Inputdoelen voor Componenten van de Gebruikersinterface; en
- De content wordt geïmplementeerd met behulp van technologieën die ondersteuning bieden bij het identificeren van de verwachte betekenis voor formulier-invoergegevens.
Resultaat:
Niet van toepassing
Richtlijn 1.4 Onderscheidbaar
1.4.1 Gebruik van kleur
Niveau A
Kleur wordt niet als het enige visuele middel gebruikt om informatie over te brengen, een actie aan te geven, tot een reactie op te roepen of een visueel element te onderscheiden.
Resultaat:
Voldoende
1.4.2 Geluidsbediening
Niveau A
Als een geluidsweergave op een webpagina automatisch meer dan 3 seconden speelt, is er of een mechanisme beschikbaar om de geluidsweergave te pauzeren of te stoppen, of er is een mechanisme beschikbaar om het geluidsvolume onafhankelijk van het overall systeemvolume te regelen.
Resultaat:
Niet van toepassing
1.4.3 Contrast (minimum)
Niveau AA
De visuele weergave van tekst en afbeeldingen van tekst heeft een contrastverhouding van ten minste 4,5:1, behalve in de volgende gevallen:
- Grote tekst: Grote tekst en afbeeldingen van grote tekst hebben een contrastverhouding van ten minste 3:1;
- Incidenteel: Tekst of afbeeldingen van tekst die deel zijn van een inactieve component van de gebruikersinterface, die puur decoratief zijn, die voor niemand zichtbaar zijn, of die onderdeel zijn van een afbeelding die significant andere visuele content bevat, hebben geen contrasteis.
- Woordmerken: Tekst die onderdeel is van een logo of merknaam heeft geen contrasteis.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 1.4.3
Meerjarenprogramma TSD 2021 - 2024
- Op de pagina staat een grote tekst "Meerjarenprogramma TSD". Deze tekst heeft niet genoeg contrast met de achtergrondafbeelding. Contrastverhouding van 2,9:1 gemeten (#CA005D op #9BBDDC).
Op de pagina staat een grote tekst "Meerjarenprogramma TSD 2021 - 2024". Deze tekst heeft niet genoeg contrast met de achtergrondafbeelding. Contrastverhouding van 1:1 gemeten (#CA005D op #6A645E).
- Beschrijving: Grote tekst heeft een contrastverhouding dat is lager dan 3:1.
- Oorzaak: Grote tekst heeft niet genoeg contrast.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die slechtziend of kleurenblind zijn.
- Maatregel: Gebruik genoeg contrast voor grote tekst. Grote tekst moet een contrastverhouding van minimaal 3:1 hebben.
Inleiding
- Bovenin op de pagina staat een tekst "Meerjarenprogramma TSD 01". Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,8:1 gemeten (#FFFFFF op #AAC3D8).
- Beschrijving: Tekst heeft een contrastverhouding dat is lager dan 4,5:1.
- Oorzaak: Tekst heeft niet genoeg contrast.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die slechtziend of kleurenblind zijn.
- Maatregel: Gebruik genoeg contrast voor tekst. Tekst moet een contrastverhouding van minimaal 4,5:1 hebben.
Toezichtlijn 1: Verbreden van toezicht op samenwerking
- Bovenin op de pagina staat de tekst "Meerjarenprogramma TSD 01". Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,5:1 gemeten (#FFFFFF op #D1D3D4).
- Beschrijving: Tekst heeft een contrastverhouding dat is lager dan 4,5:1.
- Oorzaak: Tekst heeft niet genoeg contrast.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die slechtziend of kleurenblind zijn.
- Maatregel: Gebruik genoeg contrast voor tekst. Tekst moet een contrastverhouding van minimaal 4,5:1 hebben.
Toezichtlijn 2: Verdiepen van hardnekkige knelpunten
- Bovenin op de pagina staat de tekst "Meerjarenprogramma TSD 01". Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,7:1 gemeten (#FFFFFF op #C5C5C7).
- Beschrijving: Tekst heeft een contrastverhouding dat is lager dan 4,5:1.
- Oorzaak: Tekst heeft niet genoeg contrast.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die slechtziend of kleurenblind zijn.
- Maatregel: Gebruik genoeg contrast voor tekst. Tekst moet een contrastverhouding van minimaal 4,5:1 hebben.
Toezichtlijn 3: Reflecteren
- Bovenin op de pagina staat een tekst "Meerjarenprogramma TSD 01". Deze tekst heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 2,4:1 gemeten (#FFFFFF op #99A8B9).
- Beschrijving: Tekst heeft een contrastverhouding dat is lager dan 4,5:1.
- Oorzaak: Tekst heeft niet genoeg contrast.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die slechtziend of kleurenblind zijn.
- Maatregel: Gebruik genoeg contrast voor tekst. Tekst moet een contrastverhouding van minimaal 4,5:1 hebben.
1.4.4 Herschalen van tekst
Niveau AA
Behalve voor ondertitels voor doven en slechthorenden en afbeeldingen van tekst, kan tekst zonder hulptechnologie tot 200% geschaald worden zonder verlies van content of functionaliteit.
Resultaat:
Voldoende
1.4.5 Afbeeldingen van tekst
Niveau AA
Als de gebruikte technologieën de visuele weergave tot stand kunnen brengen, wordt tekst gebruikt in plaats van afbeeldingen van tekst om informatie over te brengen, behalve in de volgende gevallen:
- Aanpasbaar: De afbeelding van tekst kan visueel aangepast worden aan de eisen van de gebruiker;
- Essentieel: Een specifieke weergave van tekst is essentieel voor de informatie die wordt overgebracht.
Resultaat:
Niet van toepassing
1.4.10 Reflow
Niveau AA
Content kan zonder verlies van informatie of functionaliteit en zonder te moeten scrollen in twee dimensies, worden weergegeven voor:
- Verticaal scrollbare content met een breedte gelijkwaardig aan 320 CSS-pixels;
- Horizontaal scrollbare content met een hoogte gelijkwaardig aan 256 CSS-pixels.;
Met uitzondering van delen van de content die voor het gebruik of de betekenis een tweedimensionale lay-out vereisen.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 1.4.10
Algemene bevindingen
- De website kan niet worden herschaald zonder dat het scrollen in twee dimensies voorkomt. In de inhoudsopgave staat de tekst "Meerjarenprogramma TSD 01". Deze tekst loopt uit beeld na het herschalen.
- Beschrijving: Webpagina kan niet worden herschaald tot een weergavekader van 320x256 zonder dat scrollen in twee dimensies voorkomt.
- Oorzaak: Na het herschalen verschijnt een extra scrollrichting.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die slechtziend zijn.
- Maatregel: Zorg dat de pagina kan worden herschaald tot een weergavekader van 320x256 zonder verlies van content of functionaliteit en zonder dat scrollen in twee dimensies voorkomt.
1.4.11 Contrast van niet-tekstuele content
Niveau AA
De visuele weergave van het volgende heeft een contrastverhouding van ten minste 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren:
- Componenten van de gebruikersinterface: Visuele informatie die vereist is om componenten van de gebruikersinterface en statussen te identificeren, met uitzondering van inactieve componenten of componenten waarvan de weergave van de component wordt bepaald door de user agent en niet wordt aangepast door de auteur;
- Grafische objecten: Delen van afbeeldingen die vereist zijn om de content te begrijpen, behalve wanneer een specifieke weergave van afbeeldingen essentieel is voor de informatie die wordt overgebracht.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 1.4.11
Algemene bevindingen
- Op de website staat een knop met een hamburger-icoon voor het openen van de inhoudsopgave. De focus indicator met de kleur #CA005D die op deze knop gebruikt wordt, heeft niet genoeg contrast met de afbeeldingen in de achtergrond.
In de artikelen staat er bovenin een link Meerjarenprogramma TSD 01." De focus indicator met de kleur #FFFFFF op deze links heeft niet genoeg contrast met de afbeeldingen in de achtergrond.
- Beschrijving: Visuele informatie die vereist is om de focus van een component van de gebruikersinterface te identificeren heeft een contrastverhouding dat lager is dan 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren.
- Oorzaak: Er is niet genoeg contrast gebruikt voor het contrast van de focus indicator.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die slechtziend of kleurenblind zijn.
- Maatregel: Gebruik genoeg contrast voor de status van componenten van de gebruikersinterface. Visuele informatie die vereist is om de focus van een component van de gebruikersinterface te identificeren moet een contrastverhouding van minimaal 3:1 hebben.
Meerjarenprogramma TSD
- Bovenin op de pagina staat het logo. De focus indicator op dit logo heeft niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,9:1 gemeten (#551A8B op #CA005D).
- Beschrijving: Visuele informatie die vereist is om de focus van een component van de gebruikersinterface te identificeren heeft een contrastverhouding dat lager is dan 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren.
- Oorzaak: Er is niet genoeg contrast gebruikt voor het contrast van de focus indicator.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die slechtziend of kleurenblind zijn.
- Maatregel: Gebruik genoeg contrast voor de status van componenten van de gebruikersinterface. Visuele informatie die vereist is om de focus van een component van de gebruikersinterface te identificeren moet een contrastverhouding van minimaal 3:1 hebben.
Colofon
- Op de website staat een knop met een hamburger-icoon voor het openen van de inhoudsopgave. De focus indicator met de kleur #CA005D die op deze knop gebruikt wordt, heeft niet genoeg contrast met de roze kleur in de achtergrond. Contrastverhouding van 1,3:1 gemeten (#CA005D op #A7004D)
- Beschrijving: Visuele informatie die vereist is om de focus van een component van de gebruikersinterface te identificeren heeft een contrastverhouding dat lager is dan 3:1 ten opzichte van aangrenzende kleuren.
- Oorzaak: Er is niet genoeg contrast gebruikt voor het contrast van de focus indicator.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die slechtziend of kleurenblind zijn.
- Maatregel: Gebruik genoeg contrast voor de status van componenten van de gebruikersinterface. Visuele informatie die vereist is om de focus van een component van de gebruikersinterface te identificeren moet een contrastverhouding van minimaal 3:1 hebben.
1.4.12 Tekstafstand
Niveau AA
Bij content die wordt geïmplementeerd met opmaaktalen die de volgende stijleigenschappen voor tekst ondersteunen, is er geen sprake van verlies van content of functionaliteit door het instellen van alle volgende, en door het niet wijzigen van andere stijleigenschappen:
- Regelhoogte (regelafstand) naar ten minste 1,5 keer de lettergrootte;
- Afstand tussen alinea's naar ten minste 2 keer de lettergrootte;
- Letterafstand (spatiëren van letters) naar ten minste 0,12 keer de lettergrootte;
- Spatiëren van woorden naar ten minste 0,16 keer de lettergrootte.
Uitzondering: Menselijke talen en scripts die geen gebruik maken van een of meer van deze eigenschappen voor tekststijl in schriftelijke tekst, kunnen voldoen aan de eisen door alleen gebruik te maken van de eigenschappen die bestaan voor de betreffende combinatie van taal en script.
Resultaat:
Voldoende
1.4.13 Content bij hover of focus
Niveau AA
Wanneer aanvullende content zichtbaar wordt en daarna weer verborgen, door het gebruik van hover met de aanwijzer of focus met het toetsenbord, gelden de volgende zaken:
- Sluiten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de aanvullende content kan worden gesloten zonder de aanwijzer hover of de toetsenbordfocus te verplaatsen, tenzij de aanvullende content een invoerfout communiceert of andere content niet verbergt of vervangt;
- Aanwijsbaar: Wanneer een aanwijzer hover aanvullende content kan activeren, dan kan de aanwijzer over de aanvullende content worden bewogen zonder dat deze verdwijnt;
- Aanhouden: De aanvullende content blijft zichtbaar totdat de oorzaak voor de hover of focus is verwijderd, de gebruiker de content sluit of de informatie niet langer geldig is.
Uitzondering: De visuele weergave van de aanvullende content wordt beheerd door de user agent en wordt niet aangepast door de auteur.
Resultaat:
Voldoende
Principe 2: Bedienbaar
Richtlijn 2.1 Toetsenbordtoegankelijk
2.1.1 Toetsenbord
Niveau A
Alle functionaliteit van de content is bedienbaar via een toetsenbordinterface zonder dat afzonderlijke toetsaanslagen aan tijd gebonden zijn, behalve als de onderliggende functie een invoer vereist die afhangt van het pad dat de gebruiker aflegt en niet alleen van de eindpunten.
Resultaat:
Voldoende
2.1.2 Geen toetsenbordval
Niveau A
Als de toetsenbordfocus met de toetsenbordinterface verplaatst kan worden naar een component van de pagina, dan kan de focus ook met alleen de toetsenbordinterface weer van dat component weg worden bewogen. En, als er meer nodig is dan de standaard pijl- of tabtoetsen of andere standaard methoden om de focus te verplaatsen, dan wordt de gebruiker geïnformeerd over de manier waarop de focus kan worden verplaatst.
Resultaat:
Voldoende
2.1.4 Enkel teken sneltoetsen
Niveau A
Wanneer een sneltoets in content wordt geïmplementeerd door alleen letters (inclusief hoofdletters en kleine letters), leestekens, cijfers of symbolen te gebruiken, geldt ten minste een van de volgende zaken:
- Uitzetten: Er is een mechanisme beschikbaar waarmee de sneltoets kan worden uitgezet;
- Opnieuw toewijzen: Er is een mechanisme beschikbaar om de sneltoets opnieuw toe te wijzen aan één of meerdere niet-afdrukbare tekens (bijv. Ctrl, Alt, enz.);
- Alleen actief bij focus: De sneltoets voor een component van de gebruikersinterface is alleen actief wanneer de betreffende component de focus heeft.
Resultaat:
Niet van toepassing
Richtlijn 2.2 Genoeg tijd
2.2.1 Timing aanpasbaar
Niveau A
Voor elke tijdslimiet die door de content wordt ingesteld, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Uitzetten: De gebruiker kan de tijdslimiet uitzetten voordat die wordt bereikt; of
- Aanpassen: De gebruiker mag de tijdslimiet aanpassen voordat deze is verstreken over een bereik van ten minste tien keer de standaardinstelling; of
- Verlengen: De gebruiker wordt gewaarschuwd voor de tijd afloopt en krijgt ten minste 20 seconden om de tijdslimiet met een eenvoudige handeling te verlengen (bijvoorbeeld, "druk op de spatiebalk"), en de gebruiker mag de tijdslimiet ten minste tien keer verlengen; of
- Real-time uitzondering: De tijdslimiet is onderdeel van een realtime gebeurtenis (een veiling bijvoorbeeld) en er is geen alternatief voor de tijdslimiet mogelijk; of
- Essentiële uitzondering: De tijdslimiet is essentieel en verlenging zou de activiteit ongeldig maken; of
- 20 uur uitzondering: De tijdslimiet is langer dan 20 uur.
Resultaat:
Niet van toepassing
2.2.2 Pauzeren, stoppen, verbergen
Niveau A
Voor alle bewegende, knipperende, scrollende of automatisch actualiserende informatie gelden alle volgende zaken:
- Bewegen, knipperen, scrollen: Voor bewegende, knipperende of scrollende informatie die (1) automatisch start, (2) langer dan vijf seconden duurt, en (3) parallel met andere content wordt getoond, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen, tenzij de beweging, knippering of scrolling, onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is en
- Automatisch actualiserend: Voor elke soort automatisch actualiserende informatie die (1) automatisch start en (2) parallel met andere content wordt gepresenteerd, is er een mechanisme voor de gebruiker om dit te pauzeren, te stoppen of te verbergen of de frequentie van de actualisering in te stellen, tenzij de automatische actualisering onderdeel is van een activiteit waar ze essentieel is.
Resultaat:
Niet van toepassing
Richtlijn 2.3 Toevallen
2.3.1 Drie flitsen of beneden drempelwaarde
Niveau A
Webpagina's bevatten niets wat meer dan drie keer flitst in enige periode van één seconde of de flits is beneden de algemene flits- en rodeflitsdrempelwaarden.
Resultaat:
Voldoende
Richtlijn 2.4 Navigeerbaar
2.4.1 Blokken omzeilen
Niveau A
Er is een mechanisme beschikbaar om blokken content die op meerdere webpagina's worden herhaald te omzeilen.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 2.4.1
Meerjarenprogramma TSD
- De pagina heeft twee skiplinks "Ga direct naar de inhoud" en "Ga naar de inhoudsopgave." De skiplink "Ga naar de inhoudsopgave" gaat naar een lege roze achtergrond.
- Beschrijving: Mechanisme om blokken content die op meerdere pagina's worden herhaald te omzeilen is niet beschikbaar.
- Oorzaak: Er zijn skiplinks beschikbaar maar het onderdeel dat de focus moet krijgen bestaat niet.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord en bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Zorg dat herhalende blokken content op een pagina omzeild kunnen worden.
2.4.2 Paginatitel
Niveau A
Webpagina's hebben titels die het onderwerp of doel beschrijven.
Resultaat:
Voldoende
2.4.3 Focus volgorde
Niveau A
Als in webpagina's sequentieel genavigeerd kan worden en de navigatiesequenties hebben invloed op de betekenis of het gebruik, dan krijgen focusbare componenten de focus in de juiste volgorde waardoor betekenis en bedienbaarheid behouden blijft.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 2.4.3
Algemene bevindingen
- Op de pagina's met de inhoudsopgave gaat de focus bij het navigeren met het toetsenbord door de links van de inhoudsopgave ook als deze niet is uitgevouwen. De focus gaat door onderdelen die niet zichtbaar zijn.
- Beschrijving: De focusbare componenten krijgen de focus niet in een logische volgorde. De focus volgorde heeft invloed op de betekenis of het gebruik ervan.
- Oorzaak: De focus volgorde beweegt door componenten die niet zichtbaar zijn.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord.
- Maatregel: Zorg dat onzichtbare componenten de focus niet kunnen krijgen.
404 - Pagina niet gevonden
- De toetsenbordfocus gaat door onderdelen die niet zichtbaar zijn. Op de pagina staat een link naar https://magazines.toezichtsociaaldomein.nl/meerjarenprogramma-tsd/2020/01. Deze link is niet zichtbaar. Het staat in de code boven de koptekst "Kiosk." Deze link krijgt als eerste de toetsenbordfocus op de pagina.
- Beschrijving: De focusbare componenten krijgen de focus niet in een logische volgorde. De focus volgorde heeft invloed op de betekenis of het gebruik ervan.
- Oorzaak: De focus volgorde beweegt door componenten die niet zichtbaar zijn.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord.
- Maatregel: Zorg dat onzichtbare componenten de focus niet kunnen krijgen.
2.4.4 Linkdoel (in context)
Niveau A
Het linkdoel kan bepaald worden uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met zijn door software bepaalde linkcontext, behalve daar waar het doel van de link een dubbelzinnige betekenis zou kunnen hebben voor gebruikers in het algemeen.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 2.4.4
Meerjarenprogramma TSD
- Op de pagina staan twee afbeeldingen met als tekstalternatief "Jongeren op een sportveld." Deze afbeeldingen zijn ook een link. Deze links verwijzen naar twee verschillende versies van het magazine. Het linkdoel van deze links is niet beschreven in het tekstalternatief.
- Beschrijving: Software kan het linkdoel niet bepalen uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met de door software bepaalde linkcontext.
- Oorzaak: Het tekstalternatief van een afbeelding dat ook een link is beschrijft niet juist waar de link naar verwijst.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Geef afbeeldingen die ook een link zijn een tekstalternatief dat het doel van de link beschrijft.
404 - Pagina niet gevonden
- Op de pagina staat een link naar https://magazines.toezichtsociaaldomein.nl/meerjarenprogramma-tsd/2020/01. Deze link is niet zichtbaar. Het staat in de code boven de koptekst "Kiosk." Deze link heeft geen linktekst.
- Beschrijving: Software kan het linkdoel niet bepalen uit enkel de linktekst of uit de linktekst samen met de door software bepaalde linkcontext.
- Oorzaak: Link heeft geen linktekst.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Geef links een linktekst waaruit het doel van de link duidelijk is af te leiden. Een goede linktekst is beschrijft precies waar de link naar verwijst.
2.4.5 Meerdere manieren
Niveau AA
Er is meer dan één manier beschikbaar om een webpagina binnen een verzameling webpagina's te vinden, behalve wanneer de webpagina het resultaat is van, of een stap in, een proces.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 2.4.5
Algemene bevindingen
- De pagina's zijn niet op meerdere manieren te vinden. Er is geen zoekfunctie of een sitemap beschikbaar.
- Beschrijving: Webpagina is niet op meerdere manieren te vinden. De webpagina is geen resultaat van, of stap in, een proces.
- Oorzaak: De webpagina is maar op één manier te vinden.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel en bezoekers met een cognitieve beperking.
- Maatregel: Zorg voor verschillende manieren om een webpagina te bereiken. Gebruik bijvoorbeeld twee van de volgende: een navigatie, een zoekfunctie, een sitemap of een inhoudsopgave.
2.4.6 Koppen en labels
Niveau AA
Koppen en labels beschrijven het onderwerp of doel.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 2.4.6
Algemene bevindingen
- In de inhoudsopgave staat een <h2> koptekst "Colofon." Deze koptekst heeft geen content zoals tekst of een kop van een niveau lager.
- Beschrijving: Kop heeft geen content.
- Oorzaak: Er worden twee koppen direct na elkaar gebruikt.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Gebruik koppen die het onderwerp of doel van de onderliggende tekst beschrijven. Zorg dat de volgorde van de koppen en tussenkoppen logisch is.
Meerjarenprogramma TSD 2021 - 2024
- Op de pagina staat een <h2> koptekst "Meerjarenprogramma TSD 2021 - 2024". Deze koptekst heeft geen content zoals tekst of een kop, van een niveau lager. De volgende koptekst "Voorwoord" is ook een <h2>.
- Beschrijving: Kop heeft geen content.
- Oorzaak: Er worden twee koppen direct na elkaar gebruikt.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van schermlezers zoals voorleessoftware of een brailleleesregel.
- Maatregel: Gebruik koppen die het onderwerp of doel van de onderliggende tekst beschrijven. Zorg dat de volgorde van de koppen en tussenkoppen logisch is.
2.4.7 Focus zichtbaar
Niveau AA
Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, heeft een bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 2.4.7
Algemene bevindingen
- Op de website staat een knop met een hamburger-icoon voor het openen van de inhoudsopgave. De focus indicator met de kleur #CA005D die op deze knop gebruikt wordt, is niet duidelijk zichtbaar door niet genoeg contrast met de afbeeldingen in de achtergrond.
In de artikelen staat er bovenin een link Meerjarenprogramma TSD 01." De focus indicator met de kleur #FFFFFF op deze links is niet duidelijk zichtbaar door niet genoeg contrast met de afbeeldingen in de achtergrond.
- Beschrijving: Gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is heeft geen bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus duidelijk zichtbaar is.
- Oorzaak: De indicator van de toetsenbordfocus is niet duidelijk zichtbaar.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord.
- Maatregel: Zorg voor een duidelijk zichtbare focus indicator op elk component dat met een toetsenbord te bedienen is.
- Er zijn maar twee zijden van de focus indicator zichtbaar op de skiplinks "Ga direct naar de inhoud" en "Ga naar de inhoudsopgave."
Er zijn maar twee zijden van de focus indicator zichtbaar op de knop met de hamburger-icoon voor het openen van de inhoudsopgave.
- Beschrijving: Gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is heeft geen bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus duidelijk zichtbaar is.
- Oorzaak: De indicator van de toetsenbordfocus is niet duidelijk zichtbaar.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord.
- Maatregel: Zorg voor een duidelijk zichtbare focus indicator op elk component dat met een toetsenbord te bedienen is.
Meerjarenprogramma TSD
- Op de pagina staat een knop "Andere magazines." De focus indicator is niet zichtbaar op deze knop.
- Beschrijving: Gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is heeft geen bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
- Oorzaak: De indicator van de toetsenbordfocus is niet zichtbaar.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord.
- Maatregel: Zorg voor een duidelijk zichtbare focus indicator op elk component dat met een toetsenbord te bedienen is.
- Bovenin op de pagina staat het logo. De focus indicator op dit logo is niet duidelijk zichtbaar door niet genoeg contrast. Contrastverhouding van 1,9:1 gemeten (#551A8B op #CA005D).
- Beschrijving: Gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is heeft geen bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus duidelijk zichtbaar is.
- Oorzaak: De indicator van de toetsenbordfocus is niet duidelijk zichtbaar.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord.
- Maatregel: Zorg voor een duidelijk zichtbare focus indicator op elk component dat met een toetsenbord te bedienen is.
404 - Pagina niet gevonden
- De focus indicator is niet zichtbaar op de eerste link naar https://magazines.toezichtsociaaldomein.nl/meerjarenprogramma-tsd/2020/01 die de focus krijgt. Deze link heeft geen linktekst.
- Beschrijving: Gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is heeft geen bedieningswijze waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
- Oorzaak: De indicator van de toetsenbordfocus is niet zichtbaar.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van het toetsenbord.
- Maatregel: Zorg voor een duidelijk zichtbare focus indicator op elk component dat met een toetsenbord te bedienen is.
Richtlijn 2.5 Input modaliteiten
2.5.1 Aanwijzergebaren
Niveau A
Alle functionaliteit waarmee bij de bediening gebruik wordt gemaakt van meerpunts- of padgebaseerde gebaren, kan worden bediend met een enkele aanwijzer zonder een padgebaseerd gebaar, tenzij een meerpunts- of padgebaseerd gebaar essentieel is.
Resultaat:
Niet van toepassing
2.5.2 Aanwijzerannulering
Niveau A
Voor functionaliteit die kan worden bediend met een enkele aanwijzer, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Geen down-event: Het down-event van de aanwijzer wordt niet gebruikt om enig onderdeel van de functie uit te voeren;
- Afbreken of ongedaan maken: De functie wordt voltooid door het up-event en er is een mechanisme beschikbaar om de functie af te breken voordat deze wordt voltooid of om de functie ongedaan te maken als deze is voltooid;
- Up reversal: Met het up-event wordt elk resultaat van het voorgaande down-event ongedaan gemaakt;
- Essentieel: Het voltooien van de functie met het down-event is essentieel.
Resultaat:
Voldoende
2.5.3 Label in naam
Niveau A
Bij componenten van de gebruikersinterface met labels die tekst of afbeeldingen van tekst bevatten, bevat de naam de tekst die visueel wordt weergegeven.
Resultaat:
Voldoende
2.5.4 Bewegingsactivering
Niveau A
Functionaliteit die kan worden bediend door de beweging van een apparaat of beweging van een gebruiker, kan ook worden bediend met componenten van de gebruikersinterface. De reactie op de beweging kan worden uitgeschakeld om onbedoelde activering te voorkomen, behalve wanneer:
- Ondersteunde interface: De beweging wordt gebruikt om de functionaliteit te bedienen via een door toegankelijkheid ondersteunde interface;
- Essentieel: De beweging is essentieel voor de functie en wanneer de reactie op de beweging wordt uitgeschakeld, wordt de activiteit ongeldig gemaakt.
Resultaat:
Niet van toepassing
Principe 3: Begrijpelijk
Richtlijn 3.1 Leesbaar
3.1.1 Taal van de pagina
Niveau A
De standaard menselijke taal van diverse webpagina's kan door software bepaald worden.
Resultaat:
Voldoende
3.1.2 Taal van onderdelen
Niveau AA
De menselijke taal van elke passage of zin in de content kan door software bepaald worden, behalve waar het gaat om eigennamen, technische termen, woorden uit een onbepaalde taal en woorden of zinsdelen die deel zijn gaan uitmaken van het jargon van de onmiddellijk omringende tekst.
Resultaat:
Voldoende
Richtlijn 3.2 Voorspelbaar
3.2.1 Bij focus
Niveau A
Als een component van de gebruikersinterface de focus krijgt, dan veroorzaakt dat geen contextwijziging.
Resultaat:
Voldoende
3.2.2 Bij input
Niveau A
Verandering van de instelling van een component van de gebruikersinterface veroorzaakt niet automatisch een contextwijziging, tenzij de gebruiker geïnformeerd is over het gedrag vóór het gebruik van de component.
Resultaat:
Voldoende
3.2.3 Consistente navigatie
Niveau AA
Navigatiemechanismen, die op meerdere webpagina's binnen een verzameling webpagina's herhaald worden, komen elke keer dat ze worden herhaald in dezelfde relatieve volgorde voor, tenzij een verandering wordt geïnitieerd door de gebruiker.
Resultaat:
Voldoende
3.2.4 Consistente identificatie
Niveau AA
Componenten die dezelfde functionaliteit hebben binnen een verzameling webpagina's worden consistent geïdentificeerd.
Resultaat:
Voldoende
Richtlijn 3.3 Assistentie bij invoer
3.3.1 Fout identificatie
Niveau A
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt, dan wordt het onderdeel waar de fout zit geïdentificeerd en wordt de fout tekstueel aan de gebruiker meegedeeld.
Resultaat:
Niet van toepassing
3.3.2 Labels of instructies
Niveau A
Als de content gebruikersinvoer vereist, dan worden labels of instructies geleverd.
Resultaat:
Niet van toepassing
3.3.3 Foutsuggestie
Niveau AA
Als een invoerfout automatisch ontdekt wordt en suggesties voor verbetering bekend zijn, dan worden de suggesties aan de gebruiker geleverd, tenzij dit de beveiliging of het doel van de content in gevaar zou brengen.
Resultaat:
Niet van toepassing
3.3.4 Foutpreventie (wettelijk, financieel, gegevens)
Niveau AA
Voor webpagina's die wettelijke verplichtingen of financiële transacties voor de gebruiker uitvoeren, die, door gebruikers bedienbaar gegevens in gegevensopslagplaatsen verwijderen of wijzigen, of die antwoorden van de gebruiker verzenden, geldt ten minste één van de volgende zaken:
- Omkeerbaar: Verzendingen kunnen ongedaan gemaakt worden.
- Gecontroleerd: Door de gebruiker ingevoerde gegevens worden gecontroleerd op invoerfouten en de gebruiker wordt de mogelijkheid gegeven om ze te verbeteren.
- Bevestigd: Er is een mechanisme beschikbaar voor het beoordelen, bevestigen en verbeteren van informatie voor de verzending wordt voltooid.
Resultaat:
Niet van toepassing
Principe 4: Robuust
Richtlijn 4.1 Compatibel
4.1.1 Parsen
Niveau A
In content die geïmplementeerd is met opmaaktalen hebben elementen volledige begin- en eindtags, zijn elementen genest volgens hun specificatie, bevatten elementen geen dubbele attributen en zijn alle ID's uniek, behalve waar de specificatie deze eigenschappen toelaat.
Resultaat:
Voldoende
4.1.2 Naam, rol, waarde
Niveau A
Voor alle componenten van de gebruikersinterface (inclusief, maar niet uitsluitend voor formulierelementen, links en door scripts gegenereerde componenten), kunnen de naam (name) en rol (role), door software bepaald worden; toestanden (states), eigenschappen (properties) en waarden (values) die door de gebruiker ingesteld kunnen worden, kunnen door software ingesteld worden; en kennisgeving van veranderingen in deze items is beschikbaar voor user agents, met inbegrip van hulptechnologieën.
Resultaat:
Onvoldoende
Bevindingen voor 4.1.2
Algemene bevindingen
- Op de pagina staat een hamburger-icoon voor het openen van de inhoudsopgave. Deze link heeft geen waarde samengevouwen / uitgevouwen.
- Beschrijving: Waarde van een bedieningselement kan niet door software worden bepaald.
- Oorzaak: De waarde is niet ingesteld in de code.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van oudere user agents zoals browsers en hulptechnologieën.
- Maatregel: Zorg dat software de waarde van alle bedieningselementen kan bepalen.
404 - Pagina niet gevonden
- Op de pagina staat een link naar https://magazines.toezichtsociaaldomein.nl/meerjarenprogramma-tsd/2020/01. Deze link is niet zichtbaar. Het staat in de code boven de koptekst "Kiosk." Deze link heeft geen linktekst en daardoor ook geen toegankelijke naam.
- Beschrijving: Naam van een bedieningselement kan niet door software worden bepaald.
- Oorzaak: Link heeft geen linktekst. De naam is niet ingesteld in de code.
- Gevolg: Deze content is minder toegankelijk voor bezoekers die gebruik maken van oudere user agents zoals browsers en hulptechnologieën.
- Maatregel: Zorg dat software de naam van alle bedieningselementen kan bepalen. Geef afbeeldingen die ook een link zijn een tekstalternatief dat het doel van de link beschrijft.
4.1.3 Statusberichten
Niveau AA
In content die is geïmplementeerd met opmaaktalen kunnen statusberichten door software bepaald worden met behulp van rol (role) of eigenschappen (properties), zodat hulptechnologieën de berichten aan de gebruiker kunnen presenteren zonder dat ze de focus krijgen.
Resultaat:
Niet van toepassing
Technologieën
De volgende webtechnologieën worden gebruikt:
- HTML
- CSS
- WAI-ARIA
- JavaScript
- SVG